Abstract
Dette er en opppgave som omhandler musikkterapi og musikksosiologi innen musikkvitenskapen. Oppgaven belyser musikkopplevelser, musikkbruk og musikksmak gjennom å knytte disse til de eldres personlige oppfatninger og atferd uttrykt gjennom musikalsk læring fra barndom til voksenalder. Kvalitativ metode blir benyttet da den går i dybden til hvert enkelt menneskets historie, og det er nettoopp livshistorien i en musikalsk sammenheng som er i fokus i dette prosjektet. Prosjektet viser at postivite musikkopplevelser og musikkbruk som selvregulering skaper mening og sammenheng i livene til informantene. Planen med prosjektet var ikke å lage en fremstilling som skulle konkludere med informantenes generelle musikkopplevelser, musikkbruk og musikksmak i dag. Formålet var derimot å belyse temaene musikkopplevelser, musikksmak og musikkbruk gjennom å knytte disse til de eldres helt personlige oppfatninger og historier sirklet rundt disse deltemaene. Formålet var dermed også å få frem hvor viktig hver enkelt eldres historie faktisk er, og vise hvordan de eldre bruker musikk i dag. Jeg ønsker å vise hvor mye musikk betyr- og har betydd i livet til informantene. Ved å være bevisst musikkens store nytteverdi i arbeid med eldre, kan musikkk brukes som redskap til å øke eldres livskvalitet.