Abstract
I dette prosjektet har jeg hatt to mål for øyet; å belyse musikk som inspirasjonskilde, og undersøke hvordan kunstnere kan dra nytte av den i deres kreative prosesser.
Jeg har i den første delen av oppgaven, tatt med betraktninger fra forskjellige fagområder; filosofiske, estetiske, psykologiske, åndelige og poetiske beskrivelser av inspirasjonsfenomenet har fått stor plass. Denne opplevelsesrikdommen kan nyttiggjøres i den
kreative prosessen på mange plan, direkte og indirekte, og alt synes å avhenge av den enkelte lytters bevissthetsnivå, livssyn, følelsesregister og tankevirksomhet. Prosjektet har utviklet seg til å bli et vekselspill mellom teoristudier, intervjuer og dypdykking i mitt eget indre. Jeg har benyttet meg av den amerikanske filosofen Ken Wilbers integrerte rammeverk til å skaffe meg et overblikk over de forskjellige områder som inspirasjonen omhandler. Dette har vært en ytre rettesnor som fanget opp informantenes ulike holdninger til de musikalske fenomen. Informanter innenfor billed-, bygge- og skrivekunsten har gitt meg gode vitnesbyrd på hvordan de opplever musikken og hvordan de drar nytte av den i deres kreative prosesser.
Tittelen på oppgaven er hentet fra et av forfatteren Kjærstads essays i Matrise, og den viser hvordan metaforer kan få et nytt og spennende innhold, ved å henspille på musikkens karakter.
Musikkens egenverdi ønsker jeg på ingen måte å bestride, men det forhindrer meg likevel ikke fra å undersøke musikkens nytteverdi i sammenheng med andre kunstformer; den musikalske inspirasjonen kan gi ringvirkninger som anskuelig, intuitiv og åndelig erkjennelse,
emosjonell innsikt og intellektuell erkjennelse, og mer direkte kan den gi impulser til nye ideer rundt form, struktur, kontraster, bevegelse, klang, farge og tekstur, for å nevne noen eksempler.
Forutsetningene for inspirasjonen finnes så vel i selve musikken som i den enkelte lytter, og her blir det gitt konkrete eksempler på hvilke kriterier som legges til grunn.
I de avsluttende betraktningene diskuteres tverrfaglighetsbegrepet og det uutsigelige ved inspirasjonen og de kreative prosessene.