Abstract
Med utgangspunkt i feltarbeid våren 2000 søker oppgaven å gi en oversikt over forholdet mellom tradisjonell musikk og moderne afrikansk popmusikk i byen i N'gaoundéré. Der studerte jeg fem grupper av musikere: Baba Sanis gruppe, Kerestes gruppe, Babanguida/Wakilis, Gospel Singers og Negro Stars. Disse representerer et spekter fra det typisk tradisjonelle til det typisk moderne, og med forskjellige blandinger av tradisjonelt og moderne mellom.
Oppgaven er innen feltet musikkantropologi og har tre hovedkapitler: musikk, bruk og funksjon, og holdinger. Med musikk menes den klingende musikken, og i dette kapittelet analyseres rytmer og sanger fra de fem gruppene, spesielt i forhold til tradisjonelle og moderne trekk, og i forhold til måter å blande det tradisjonelle og moderne. Musikken som omtales er lokale rytmer (mballa, zengue, banga, sabéré, zaabolo), kamerunsk moderne pop (makossa og bikutsi) og kongolesisk soukous. Det er noteeksempler integrert i teksten og en cd med 18 lydspor som vedlegg til den trykte oppgaven.
Kapittelet om bruk og funksjon er basert på observasjon av musikkhendelser der informantene spilte. Flere av musikkhendelsene hadde sammenheng med den tradisjonelle lederens hoff, der musikken ble brukt til praise-singing. Ellers hadde musikken nesten alltid funksjonen å være til underholdning og dans, gjerne kombinert med andre funksjoner.
I kapittelet om holdninger brukes intervjuer og observasjoner for å finne ut noe om popularitet, identitet, og diverse andre aspekter i forholdet mellom det tradisjonelle og det moderne. Generelt var det ingen store forskjeller eller konflikter mellom de tradisjonelle og moderne musikernes holdninger. Alle de tradisjonelle musikerne var innstilt på å modernisere musikken sin, men uten å gi slipp på det tradisjonelle.
Jeg hadde forventet å finne mer konflikter mellom tradisjonell og moderne musikk. I stedet fant jeg at det var inspirasjon og samarbeid mellom dem, både når det gjaldt musikk, bruk og funksjon og holdninger.