Hide metadata

dc.date.accessioned2013-03-12T11:59:02Z
dc.date.available2013-03-12T11:59:02Z
dc.date.issued2007en_US
dc.date.submitted2007-05-06en_US
dc.identifier.citationBaaserud, Eivind. Klang og tekstur i Witold Lutoslawskis Jeux vénitiens. Hovedoppgave, University of Oslo, 2007en_US
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/27131
dc.description.abstractI denne hovedoppgaven er klang og tekstur i Jeux vénitiens av Witold Lutoslawski gjenstand for undersøkelse. Klang skal her forstås som karakteristiske lyder og lydkvaliteter med identisk toneansats, lydstyrke, varighet, tonehøyde og uttoning. Tekstur skal her bety fordeling av klangenes tetthet og tyngde, og sammensetning av toner i rytmiske konstruksjoner. Jeg har forsøkt å systematisere undersøkelsen av klang og tekstur ved å differensiere de forskjellige dimensjonene som inngår i musikken, og av hensyn til oversiktlighet har jeg drøftet forskjellige musikkparametre i atskilte kapitler. Derfor behandles følgende hovedaspekter ved klang og tekstur: harmonikk, melodikk, rytmikk, tekstur, orkestrasjon og form. I tillegg har jeg drøftet aleatorikk særskilt, fordi aleatoriske teknikker får spesiell betydning for den musikalske substans. Undersøkelsen viser at Lutoslawskis hovedanliggende i Jeux vénitiens er komponering av lydmasser. Lydmassene organiseres med toneaggregater, og jeg har vist en mulig systematisering og rangering av konsonans og dissonans i intervallbehandlingen i aggregatene. I deler av Jeux vénitiens er lydmassene organisert i ad libitum-seksjoner som gir en avansert polyfon tekstur. Jeg har videre argumentert for at ad libitum-seksjoner kan lyde statisk og stillestående, fordi seksjoner ofte inneholder bare en akkord, og fordi toneomfanget er i faste registre. Lutoslawski løser dette problemet ved å skifte register fra seksjon til seksjon, ved å variere mellom ad libitum og a batutta, ved å skifte instrumentfamile fra seksjon til seksjon og ved å variere mellom aktive og utholdte tonestrukturer. Jeg har også vist at deler av Jeux vénitiens består av teksturell polyfoni. Jeg har argumentert for at kontrast er en svært viktig del av klang og tekstur i Jeux vénitiens, og jeg har påvist kontrast som en sentral komposisjonsteknikk i stykket. Musikken vektlegger teksturell tyngde og tetthet, polyfonisk aktivitet, og orkesterfarger, og kontrast er det mest betydningsfulle verktøyet i sammenstillingen av disse elementene.nor
dc.language.isonoben_US
dc.titleKlang og tekstur i Witold Lutoslawskis Jeux vénitiensen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.date.updated2007-09-20en_US
dc.creator.authorBaaserud, Eivinden_US
dc.subject.nsiVDP::110en_US
dc.identifier.bibliographiccitationinfo:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Baaserud, Eivind&rft.title=Klang og tekstur i Witold Lutoslawskis Jeux vénitiens&rft.inst=University of Oslo&rft.date=2007&rft.degree=Hovedoppgaveen_US
dc.identifier.urnURN:NBN:no-15989en_US
dc.type.documentHovedoppgaveen_US
dc.identifier.duo58668en_US
dc.contributor.supervisorRolf Inge Gødøyen_US
dc.identifier.bibsys071322299en_US
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/27131/1/Hovedoppgave.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata