Abstract
I forbindelse med denne oppgaven har jeg observert en anerkjent klaverlærers undervisning av tre elever i alderen 12 til 16 år. Deretter ble det gjort et intervju angående hans tanker omkring egen undervisning. Opplysningene som er kommet fram, er så forsøkt relatert opp mot teorier omkring mesterlæring, hovedsakelig med vekt på Steinar Kvales, Klaus Nielsens, Monica Nerland og Sylvia Gholsons arbeider. To biinformanter er også blitt intervjuet i forbindelse med oppgaven. Disse intervjuene er brukt til ytterligere å utdype og analysere empirien omkring hovedinformantens undervisning. Oppgaven er et eksempel på kvalitativ forskning. I første kapittel presenteres og diskuteres denne typen forskning samt oppgavens problemstilling. Deretter følger kapittel to, med diskusjon omkring de teoretiske aspektene ved oppgaven. I kapittel tre relateres empirien opp mot de teorier som er brukt til å analysere denne. Kapittel fire er en oppsummering og konklusjon. Intervjuene som er gjort, er vedlagt i sin helhet.