Hide metadata

dc.date.accessioned2013-03-12T11:59:54Z
dc.date.available2013-03-12T11:59:54Z
dc.date.issued2007en_US
dc.date.submitted2007-05-01en_US
dc.identifier.citationBentzen, Amund. The Real Group. Hovedoppgave, University of Oslo, 2007en_US
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/27120
dc.description.abstractDenne hovedoppgaven i musikk, ved institutt for musikkvitenskap, Universitetet i Oslo, tar utgangspunkt i den svenske vokalgruppen The Real Group og deres arrangement. Den søker å finne ut av hvilke virkemidler gruppen benytter i arrangementene sine, og hvordan disse virkemidlene utnyttes. The Real Group er en av verdens mest kjente vokalgrupper, og synger helt uten instrumentale innslag. Gruppen ble startet i 1984, etter at medlemmene, Margareta Bengtson (sopran), Katarina Henryson (alt), Anders Edenroth (tenor), Peder Karlsson (1. bass) og Anders Jalkéus (bass), traff hverandre på musikkhøgskolen i Stockholm. Navnet The Real Group ble til, fordi de i begynnelsen sang låter hentet fra ”The Real Book”, en samling med kjente jazzstandardsanger. I 2006 tok Johanna Nyström over Margareta sin plass i gruppen. Oppgaven er konsentrert om analyser av tre av The Real Group sine arrangement, henholdsvis ”Monicas Vals”, ”Vart har alla gentlemän tagit vägen” og ”Ett liv för mig”. Disse arrangementene er utført i henhold til sjangeren gruppen forholder seg i, ”mainstream” jazz. Typisk for denne sjangeren er blant annet at akkordene har mange metningstoner, og at man hele tiden er i et harmonisk forløp, med stadige modulasjoner og modulatoriske utsving. Den viktigste tonalitetsskapende akkordforbindelsen innenfor denne sjangeren er II-V-relasjonen. Virkemidlene The Real Group benytter i sine arrangement er i hovedsak knyttet til deres forhold til stilen nevnt over. Det de gjør er ikke revolusjonerende, men det er gjennomarbeidet og grundig utført, ut fra sjangeren. Hvordan akkordene legges ut for de enkelte stemmene, hvor meningsfulle enkelstemmene er, samt den rytmiske og harmoniske fremdriften, er nært knyttet opp til dette. Det man som arrangør for vokale ensembler kan lære av The Real Group sine arrangementer er blant annet det å legge damestemmene lavt i leie, når disse er akkompagnerende, for å få en samlet klang i mellomstemmene. Det å følge prinsippene for stilen man arrangerer i, og spre virkemidlene utover uten å overdrive, er et annet godt generelt tips. Vil du lære mer om hvordan The Real Group bygger opp sine arangement, så vær så god og les! :-)nor
dc.language.isonoben_US
dc.titleThe Real Groupen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.date.updated2007-09-20en_US
dc.creator.authorBentzen, Amunden_US
dc.subject.nsiVDP::110en_US
dc.identifier.bibliographiccitationinfo:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Bentzen, Amund&rft.title=The Real Group&rft.inst=University of Oslo&rft.date=2007&rft.degree=Hovedoppgaveen_US
dc.identifier.urnURN:NBN:no-15991en_US
dc.type.documentHovedoppgaveen_US
dc.identifier.duo58049en_US
dc.contributor.supervisorSigvald Tveiten_US
dc.identifier.bibsys071322566en_US
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/27120/2/FULLxOPPGAVE.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata