Hide metadata

dc.date.accessioned2013-03-12T11:59:34Z
dc.date.available2013-03-12T11:59:34Z
dc.date.issued2006en_US
dc.date.submitted2006-11-14en_US
dc.identifier.citationWelle, Lars. Filmens ulike auditive sjikt som narrativt element i moderne film. Masteroppgave, University of Oslo, 2006en_US
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/27090
dc.description.abstractDette er en todelt masteroppgave. Den bestÃ¥r av en skriftlig teoretisk del og en praktisk del i form av to egenproduserte komposisjoner som knyttes opp mot den teoretiske delen. Det skal være stor faglig sammenheng mellom de to og er sammen ment Ã¥ utgjøre helheten i oppgaven. Mine egne komposisjoner i den praktiske delen, er i tillegg ment Ã¥ være gjenstand for faglig vurdering i seg selv og som selvstendige produksjoner. Oppgavens teoretiske del ser pÃ¥ hvordan filmlyd, og filmmusikk kan virke narrativt i moderne amerikansk film. Med narrativt mener jeg fortellende. Hvordan utnyttes de ulike egenskapene og kvalitetene til lyd og musikk til Ã¥ hjelpe bildene Ã¥ fortelle filmens historie? Selve problemstillingen dreier seg om hvorvidt filmlyd har beveget seg inn i narrative roller som tradisjonelt har vært tilskrevet musikk: Har filmlyd og lydeffekter egenskapene til Ã¥ ta aktivt del i en films auditive sjikt, pÃ¥ samme mÃ¥te som musikk? Er dagens filmlyd av sÃ¥ høy hÃ¥ndverkmessig og kunstnerisk kvalitet, at den kan utfordre filmmusikkens posisjon? Definisjonene av hva som er filmlyd, hva som er filmmusikk og hva som er deres sentrale egenskaper, stÃ¥r sentralt underveis. Problematiseringen av et definitivt skille, tvetydighet, dobbeltfunksjoner og lignende er viet stor oppmerksomhet. I oppgaven trekkes det frem eksempler fra sentrale filmer, der bÃ¥de lyd og musikk spiller en viktig rolle i hvordan historien blir fortalt. Viktige filmkomponister og lyddesignere fra amerikansk filmindustri vil bli omtalt for Ã¥ illustrere eksempler og være til bruk i analyse. Filmmusikkens og filmlydens historie er innledningsvis oppsummert i grove trekk. Videre er de forskjellige kategoriene innen filmlyd og filmmusikk definert og beskrevet. Det er ogsÃ¥ en del begreper innen filmmusikk og filmlyd, bÃ¥de norske og amerikanske, som vil bli utdypet og gjort rede for. I store deler av denne oppgaven er det hensiktsmessig Ã¥ bruke lyd som fellesbetegnelse for kontentum, dialog og stillhet, da jeg kommer til Ã¥ fokusere pÃ¥ forholdet mellom filmlyd og filmmusikk. Stillhet kan brukes som et auditiv virkemiddel i film, og befinner seg innenfor det auditive sjiktet sammen med dialog og kontentum. Oppgaven gÃ¥r nærmere inn pÃ¥ definisjonene av de forskjellige lydsjiktene slik lyddesignere bruker dem. Selve tittelen lyddesigner er ogsÃ¥ beskrevet. Etter Ã¥ ha sett pÃ¥ den historiske utviklingen og etablert en forstÃ¥else for de forskjellige termene og funksjonene til filmmusikk og filmlyd, trekkes det frem eksempler pÃ¥ hvordan bruken og funksjonene deres gÃ¥r over i hverandre. Den mest Ã¥penbare forskjellen pÃ¥ kvalitetene til filmlyd og filmmusikk, er at lyd kan gjengi faktiske lydkilder; for eksempel lyden av trafikk, brann og eksplosjoner, bølger og strand og sÃ¥ videre, mens musikk har den kvaliteten at den med instrumenter kan fremme melodier og harmonier, og dermed stemninger og følelser pÃ¥ mÃ¥te som ikke lyd kan. Hvordan disse kvalitetene blir utnyttet vil være vesentlig. Det er særlig hvordan filmens sjanger og uttrykk defineres gjennom filmlyd og filmmusikk denne oppgaven legger vekt pÃ¥. Det som betegnes som filmens main title blir vanligvis brukt til Ã¥ sette oss i en stemning og gi oss forventninger om hva slags film eller historie vi skal se. Særlig filmens sjanger blir ofte definert tidlig gjennom filmens â tittelmusikkâ . Filmens main title er altsÃ¥ viktig i oppgaven. Mot slutten av den teoretiske delen ser vi et eksempel pÃ¥ hvordan filmlyd sammen med filmmusikk kan brukes under en main title. En aktiv lydbruk i main title kan begrense seg til lyd alene eller det kan være lyd sammen med musikk. Da det ikke er langt pÃ¥ nær sÃ¥ vanlig Ã¥ ta i bruk lyd og lydeffekter alene, er det sistnevnte som er hovedfokus i oppgaven. Dette er for Ã¥ eksemplifisere en vanlig bruk av lyd i moderne film, og ikke noe som gjøres unntaksvis. Dette leder oss inn pÃ¥ den praktiske delen, som er viet til nettopp main title. Den bestÃ¥r av to egenproduksjoner som hver for seg skal knyttes opp mot to sentrale Hollywood-produksjoner. De to produksjonene er basert pÃ¥ et filmmanus jeg har fÃ¥tt i oppdrag Ã¥ komponere musikk til, og er to versjoner av en main title til samme film. Den ene produksjonen bestÃ¥r av ren originalmusikk, komponert og arrangert for filmen. Den andre produksjonen er en komposisjon sammensatt av lyder, lydeffekter og musikk. Begge er ment Ã¥ peke frem mot filmens handling og noen av dens viktige elementer. Ved en gjennomgang og sammenligning prøver jeg Ã¥ finne ut om bÃ¥de lyd og musikk ved aktiv bruk kan fortelle en og samme historie, dog pÃ¥ svært forskjellige mÃ¥ter. For analyse av mine egne produksjoner følger det med et partitur som notevedlegg til musikkomposisjonen. Til lydkomposisjonen er det vedlagt et sÃ¥kalt cue sheet der alle lydsporene og deres innhold er skrevet ned. Et cue sheet er et slags oversiktsdiagram over alle auditive hendelser gjennom tidsforløpet i en film. Vi kan lese av sekund for sekund hvilke lyder og effekter som er brukt. Musikken analyseres delvis ved hjelp av partitur der det legges vekt pÃ¥ tonesprÃ¥k og arrangering. Det er imidlertid ikke en grundig tone-for-tone- eller funksjonsanalyse av selve partituret, men ment som et hjelpemiddel til Ã¥ kunne referere til utvalgte tidspunkt i musikken. Analyse av lyden er gjort ved hjelp av tidskoder og beskrivelse av lydeffektene og intensjonene bak dem. Begge produksjonene er knyttet opp mot hver sin Hollywood-produksjon der jeg mener lyden spiller en sentral rolle for hvordan vi eksponeres for auditive føringer som peker mot historien som komme i løpet av de første minuttene av filmen. Kort oppsummert er analysen dels beskrivende fremfor detaljbasert. Det som er viktig er selve essensen i stykkene. Hva er det som gjør at komposisjonene fungerer som main title til den bestemte filmen, og er de relevante i forhold til sentrale Hollywood-produksjoner? Dette blir etterfulgt av et sammendrag og en konklusjon der jeg forteller hva vi har sett eksempler pÃ¥ og hva de har fortalt oss. Hva er tendensene i det auditive sjiktet til film, og hva er svaret pÃ¥ problemstillingen?nor
dc.language.isonoben_US
dc.titleFilmens ulike auditive sjikt som narrativt element i moderne filmen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.date.updated2007-02-27en_US
dc.creator.authorWelle, Larsen_US
dc.subject.nsiVDP::110en_US
dc.identifier.bibliographiccitationinfo:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Welle, Lars&rft.title=Filmens ulike auditive sjikt som narrativt element i moderne film&rft.inst=University of Oslo&rft.date=2006&rft.degree=Masteroppgaveen_US
dc.identifier.urnURN:NBN:no-14400en_US
dc.type.documentMasteroppgaveen_US
dc.identifier.duo48231en_US
dc.contributor.supervisorSigvald Tveiten_US
dc.identifier.bibsys070156492en_US


Files in this item

FilesSizeFormatView

No file.

Appears in the following Collection

Hide metadata