Hide metadata

dc.date.accessioned2013-03-12T12:00:18Z
dc.date.available2013-03-12T12:00:18Z
dc.date.issued2006en_US
dc.date.submitted2006-04-28en_US
dc.identifier.citationBech, Gaute Erlend. Musikk, metafor, mening. Masteroppgave, University of Oslo, 2006en_US
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/27066
dc.description.abstractSammendrag Temaet for denne oppgaven er fortolking av musikknotasjon. Dette temaet blir belyst ved hjelp av intervjuer av Håvard Gimse og Liv Glaser, som begge er både utøvere og pedagoger, og ved presentasjon og diskusjon av noen sentrale teorier for tolking av musikk. I oppgaven tar jeg først for meg forholdet mellom notasjon og musikk, og problematiserer begrepet ’formidling av musikalsk mening’. Jeg argumenterer i denne delen for et postmoderne syn på tolking, et syn som innebærer en gjensidighet i forholdet mellom komponist, kultur, tekst og utøver. Jeg forsøker også å konkretisere forholdet mellom disse faktorene. I andre del klargjør jeg hvordan metaforer og metonymier kan manifestere seg i musikk, og jeg gir praktiske eksempler på hvordan disse kan nyttes som en innfallsport til musikalsk fortolking.nor
dc.language.isonoben_US
dc.titleMusikk, metafor, mening : Om tolking av musikknotasjonen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.date.updated2008-04-02en_US
dc.creator.authorBech, Gaute Erlenden_US
dc.subject.nsiVDP::110en_US
dc.identifier.bibliographiccitationinfo:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Bech, Gaute Erlend&rft.title=Musikk, metafor, mening&rft.inst=University of Oslo&rft.date=2006&rft.degree=Masteroppgaveen_US
dc.identifier.urnURN:NBN:no-14270en_US
dc.type.documentMasteroppgaveen_US
dc.identifier.duo39663en_US
dc.contributor.supervisorHallgjerd Aksnesen_US
dc.identifier.bibsys070138532en_US
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/27066/2/Musikkmetaformening3.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata