Hide metadata

dc.date.accessioned2013-03-12T11:59:33Z
dc.date.available2013-03-12T11:59:33Z
dc.date.issued2006en_US
dc.date.submitted2006-04-24en_US
dc.identifier.citationBjørgan, Ingeborg Kværne. "Glem at jeg er kvinne la oss snakke om musikk!". Hovedoppgave, University of Oslo, 2006en_US
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/27065
dc.description.abstractI oppgaven tar jeg for meg det meste av litteraturen som finnes om den franske pedagogen, dirigenten, komponisten, organisten og organisatoren Nadia Boulanger (1887-1979), og lar denne tjene som utgangspunkt for en mer allmenn og generell diskusjon om musikkhistorie, musikkhistorieskrivning, og fremstillinger av enkeltpersoner i en historisk sammenheng. For sammenlignet med den enorme betydningen og innflytelsen for det 20. århundrets musikk som Nadia Boulanger tillegges av sine biografer og beundrere, kan det umiddelbart synes påfallende at hun i de mer generelle musikkhistoriske oversiktene knapt nok nevnes. Oppgaven har to siktemål: 1) å undersøke hva som er skrevet om Nadia Boulanger og hvilket bilde tekstene skaper av henne som person og musikkhistorisk aktør; 2) å la litteraturen om Nadia Boulanger, hennes tid og miljø være utgangspunkt for å si noe generelt om de skjulte forutsetninger og ideologier som ligger til grunn for musikkhistorieskrivningen. I oppgavens innledningskapittel tegner jeg et grunnriss over Boulangers karriere, mens jeg i kapittel 2 presenterer noen av de mest sentrale musikkhistoriske og historiografiske teoriene og diskursene. Disse ser jeg i lys av et utvalg musikkhistorisk litteratur som har ulikt utgangspunkt og fokus i fremstillingen, og som alle omhandler den tiden og det miljøet Boulanger var en del av, men der hun likevel ikke gis noen omtale av betydning. I kapittel 3 ser jeg derimot nærmere på litteraturen som eksplisitt omhandler Boulanger. Noen av bildene som dannes i disse ulike fortellingene om Nadia Boulanger diskuterer jeg videre i oppgavens fjerde og siste kapittel. Det gjelder i første rekke assosiasjoner som fremstillingene av henne gir til romantikkens forestilling om kunstneren som geni og religiøs skikkelse. Jeg påpeker og diskuterer også noen spørsmål som jeg mener fremdeles står ubesvart omkring Nadia Boulangers person og hennes betydning for det 20. århundrets musikk, som for eksempel hva det var som gjorde at hun tiltrakk seg så mange studenter, hva hun lærte dem og hvor stor innflytelse hun hadde på dem, samt hvorfor hun selv sluttet å komponere og hvorfor hun har fått så mye større oppmerksomhet i USA enn i Frankrike.nor
dc.language.isonoben_US
dc.title"Glem at jeg er kvinne la oss snakke om musikk!" : En presentasjon og drøfting av Nadia Boulanger i og utenfor ulike musikkhistoriske fremstillingeren_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.date.updated2007-09-25en_US
dc.creator.authorBjørgan, Ingeborg Kværneen_US
dc.subject.nsiVDP::110en_US
dc.identifier.bibliographiccitationinfo:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Bjørgan, Ingeborg Kværne&rft.title="Glem at jeg er kvinne la oss snakke om musikk!"&rft.inst=University of Oslo&rft.date=2006&rft.degree=Hovedoppgaveen_US
dc.identifier.urnURN:NBN:no-14273en_US
dc.type.documentHovedoppgaveen_US
dc.identifier.duo39231en_US
dc.contributor.supervisorErling E. Guldbrandsenen_US
dc.identifier.bibsys061658294en_US


Files in this item

FilesSizeFormatView

No file.

Appears in the following Collection

Hide metadata