Abstract
Sammendrag av masteroppgave våren 2005 for Håvard R. Skarre
En musikalsk fremstilling av Frans av Assisi med barokkens musikkfilosofi
Oppgaven er en praktisk-teoretisk oppgave og består av et teoretisk arbeid og en komposisjon.
I hele musikktenkningens historie har det eksistert tanker som omhandler musikkens status og forhold til det guddommelige. Dette lå til grunn da jeg valgte mitt prosjekt.
For å koble musikken til kristendommen valgte jeg en helgenskikkelse som grunnlag for en komposisjon. Frans av Assisi har fått mye oppmerksomhet i deler av den kristne tradisjons historie. Han kan sies å være av de mer betydningsfulle helgener etter Jomfru Maria. Frans tydeliggjøring av evangeliet og aktive holdning til troen sprenger rammer på linje med Kristus selv. Dette fører til en rekke handlinger og hendelser som er godt egnet til en musikalsk fremstilling. Symbolbruk i musikken i et forsøk på å formidle noe utenom-musikalsk, er oppgavens overordnede tema.
Jeg valgte å ta utgangspunkt i barokkens musikktenkning hva gjelder symbolbruk. Tankene om musikkens tilknytning til Gud og dens formidlings og fremstillingsevne når store og nye høyder i denne perioden. Kanskje er det den perioden musikk og kristendom er sterkest knyttet sammen? Hendelser fra Frans av Assisis liv, og ikke minst hans holdning, er godt egnet som komposisjonens rammer med tanke på tid, gang og utvikling. Frans er hele tiden i kommunikasjon med Gud og handlingene hans er av stor symbolsk betydning. Barokkens affektlære blir dermed en interessant og egnet metode for en konkret musikalsk fremstilling av ham uten hjelp av tekst.
Den teoretiske delen søker å se nærmere på instrumentalmusikkens plass i kirkemusikkhistorien. Jeg tar for meg sentrale sider kirkens musikksyn fra oldkirken og frem til barokken. Fra reformasjonen er det Martin Luthers musikksyn jeg har konsentrert meg om, samt den lutherske ortodoksiens og pietismens holdning til musikk. Jeg trekker linjene fra Platon og musikkoppfatningen som tilhører den greske filosofi og sammenlikner den med kristendommens musikksyn før jeg går igjennom hovedtrekk i affektlæren. Dette er bakgrunnen for komposisjonsarbeidet.
Komposisjonen er skrevet for fiolin, bratsj og gitar. Hvert av elementene i historien har fått sitt eget tema. Frans-tema, Fattigdomstema og Gud-tema utvikles og flyttes rundt i instrumentene, tonearter og taktarter alt etter hva affektlæren og historiene legger opp til.