Hide metadata

dc.date.accessioned2013-03-12T11:58:23Z
dc.date.available2013-03-12T11:58:23Z
dc.date.issued2004en_US
dc.date.submitted2004-12-21en_US
dc.identifier.citationVestad, Ingeborg Lunde. Barneplater - kultur eller bare kult?. Hovedoppgave, University of Oslo, 2004en_US
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/27031
dc.description.abstractSammendrag Denne hovedoppgaven handler om barneplater. Bakgrunnen for prosjektet var at jeg, som forelder, savnet offentlig debatt omkring og anmeldelser av innspilt musikk for barn. Med utgangspunkt i et bruks- og funksjonsperspektiv ønsket jeg å utforske hvilke kriterier foreldre kan legge tilgrunn for valg av innspilt musikk på vegne av egne barn. Det var naturlig å gjøre en eksplorativ undersøkelse, og jeg valgte kvalitativt forskningsintervju som metode. Oppgavens kjerne er dermed hjemmeintervjuer gjort av seks femåringer og den ene av foreldrene deres. På bakgrunn av analyse av intervjumaterialet var det mulig å plassere foreldrenes kriterier i fire ulike kategorier eller dimensjoner: 1) Musikken selv; kriterienes utgangspunkt er den klingende musikken, 2) barnets opplevelse; barnets (observerbare) reaksjoner på musikken gjelder som kvalitetskriterium, 3) gi videre; reproduksjon eller videreføring av foreldrenes repertoar og bruksmåter står sentralt og 4) velge selv; barnas valg settes i sammenheng med deres identitet, og foreldrenes egne kvalitetskriterier anses å være nærmest irrelevante. De voksne informantene var preget av en pendling mellom disse fire dimensjonene i sine vurderinger av barnemusikk, selv om flere av foreldrene sto nærmest én av dem. Et sentralt tema i oppgaven er hvorvidt barneplater har en naturlig plass innenfor barnekulturen. Intervjumaterialet ga innblikk i hvordan barn bruker musikk på CD eller kassett i hverdagen, nærmere bestemt hvordan de deltar i denne musikken. Former for deltakelse var for eksempel dans/bevegelse, sang, rollelek med utgangspunkt i historier og personer tilknyttet musikk og tekst, samt lek med musikalske virkemidler (som operastemme), gjerne sammen med en voksen. Repertoaret barna presenterte meg for var bredt, og spente fra tradisjonelle barnesanger sunget av barnekor via Kaptein Sabeltann og Mozart til rockebandet Rage Against the Machine. Et spørsmål som tas opp i forbindelse med dette er hvorvidt det er noen sammenheng mellom genre og deltakelsesmåte.nor
dc.language.isonoben_US
dc.titleBarneplater - kultur eller bare kult? : En intervjuundersøkelse i familieperspektiven_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.date.updated2007-09-25en_US
dc.creator.authorVestad, Ingeborg Lundeen_US
dc.subject.nsiVDP::110en_US
dc.identifier.bibliographiccitationinfo:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Vestad, Ingeborg Lunde&rft.title=Barneplater - kultur eller bare kult?&rft.inst=University of Oslo&rft.date=2004&rft.degree=Hovedoppgaveen_US
dc.identifier.urnURN:NBN:no-10506en_US
dc.type.documentHovedoppgaveen_US
dc.identifier.duo23397en_US
dc.contributor.supervisorEven Ruuden_US
dc.identifier.bibsys05049709xen_US


Files in this item

FilesSizeFormatView

No file.

Appears in the following Collection

Hide metadata