dc.date.accessioned | 2013-03-12T11:57:57Z | |
dc.date.available | 2013-03-12T11:57:57Z | |
dc.date.issued | 2004 | en_US |
dc.date.submitted | 2004-05-03 | en_US |
dc.identifier.citation | Kvalvaag, Karin. Rock eller barokk?. Hovedoppgave, University of Oslo, 2004 | en_US |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/10852/27016 | |
dc.description.abstract | Oppgavens utgangspunkt er konflikter som kan oppstå i kristne miljøer i forbindelse med musikk. For det første opplever mange kristne musikere at deres musikalske uttrykk ikke blir verdsatt og ikke er velkomment i menigheten de tilhører. For det andre kan både de som er utenfor og innenfor en menighet oppleve at musikken der ikke tiltaler dem ja, jeg tror at musikken for mange kan være en årsak til ikke å oppsøke kirken.
Dette har fått meg til å ville se nærmere på hva som gjør at man i kristne sammenhenger bruker musikk slik man gjør. På hvilket grunnlag sier man at en type musikk er bedre egnet enn en annen?
Oppgavens første del handler om årsaken til forskjellene som er mellom ulike kirkesamfunn i bruk av musikk. Jeg har tatt utgangspunkt i forskjellene jeg har opplevd mellom statskirkemenigheten jeg har vokst opp i og pinsemenigheten jeg nå går i. Jeg viser hvordan de ulike retningene har utviklet seg gjennom kirkehistorien og tidenes skiftende syn på musikkens vesen, og hvordan bruken av musikk i høykirkelige og lavkirkelige miljøer er knyttet til teologien. Med dette ønsker jeg å skape forståelse for tilsynelatende motstridende syn, noe som er en forutsetning for å skape mer inkluderende fellesskap (hvis man ønsker det).
Men oppgavens hovedtyngde ligger i min undersøkelse av hvilke faktorer som nå skal styre valg av musikk i kristne sammehenger det holder ikke bare å begrunne det ut fra tradisjonen. Skal man styres av markedskreftene og bruke musikk som trekker flest mulig folk? Skal man styres av hva som står i Bibelen om musikk? Skal man se på musikk som en nøytral kulturell virksomhet eller som en kanal for gode og onde krefter?
For å få svar på dette må jeg også se på forholdet mellom musikk og tro. Hvordan kan musikalske opplevelser bli religiøse opplevelser? Kan musikk lede til tro? Her må jeg se på psykologiske mekanismer og hvordan vi kan legge til rette for erkjennelse gjennom hengivelse til noe man identifiserer seg med.
Jeg ønsker å komme med nye argumenter i den kristne musikkdebatten. Altfor ofte fremlegges fordommer og subjektiv synsing i teologisk forkledning. (Vi kjenner det nå utdaterte synet på trommer som djevelens instrument og rock som syndens musikk.) Hvordan kan vi plukke fra hverandre slike argumenter, og finnes det noe riktig i dem?
Samtidig er det mange som tar for lett på musikkens muligheter, og mener at alt er like godt egnet. Mitt hovedanliggende er å skape en større bevissthet om hvordan vi kan bruke musikk for å lykkes med kristen virksomhet. | nor |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.title | Rock eller barokk? : Om valg av musikk i kristne sammenhenger | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.date.updated | 2007-09-25 | en_US |
dc.creator.author | Kvalvaag, Karin | en_US |
dc.subject.nsi | VDP::110 | en_US |
dc.identifier.bibliographiccitation | info:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Kvalvaag, Karin&rft.title=Rock eller barokk?&rft.inst=University of Oslo&rft.date=2004&rft.degree=Hovedoppgave | en_US |
dc.identifier.urn | URN:NBN:no-9948 | en_US |
dc.type.document | Hovedoppgave | en_US |
dc.identifier.duo | 18363 | en_US |
dc.contributor.supervisor | Peder Christian Kjerschow | en_US |
dc.identifier.bibsys | 041928318 | en_US |