Hide metadata

dc.date.accessioned2013-03-12T11:59:25Z
dc.date.available2013-03-12T11:59:25Z
dc.date.issued2012en_US
dc.date.submitted2012-04-30en_US
dc.identifier.citationSjøvaag, Åste Jensen. Uncovering the Cover. Masteroppgave, University of Oslo, 2012en_US
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/27005
dc.description.abstractCoverlåten er et fascinerende konsept fordi den gir lytteren en følelse av gjenkjennelse og variasjon samtidig. Det er en prosess som er lett å forstå i praksis, men overraskende vanskelig å forklare teoretisk. Denne masteroppgaven er mitt bidrag til en diskurs som omhandler coverlåtens innflytelse på vår oppfatning av artister, og vår generelle forståelse av populærmusikk. Oppgaven bygger på sentrale teorier innenfor populærmusikkvitenskap, med både modernistiske og postmodernistiske perspektiver, og ideer fra sosiologi. Jeg legger fram analyser av fire casestudier som hver tar for seg forholdet mellom en original og en coverversjon, med spesielt fokus på opphav, subjektivitet og autentisitet. Sangene og artistene er forskjellige i sjanger og image: Britney Spears covrer the Rolling Stones, Sting covres av Eva Cassidy, og Beyoncé og Rihanna covres av henholdsvis Antony and the Johnsons og Jamie Cullum. Likevel, på tross av deres ulikheter kan casestudiene gi leseren nye ideer om hvordan coverlåter kan tolkes.nor
dc.description.abstractThe cover song is a fascinating concept because it gives the listener the feeling of recognition and variation simultaneously. It is a process that is easy to grasp in practice, but surprisingly hard to explain in theory. This master thesis is my contribution to the discourse concerning how cover songs influence our perception of artists and general understanding of popular music. My thesis is influenced by central theories within popular musicology, with both modernist and postmodernist perspectives, as well as ideas from sociology. I present readings of four case studies, each dealing with the relationship between one original and one cover version, especially focusing on questions of authorship, subjectivity and authenticity. The songs and the artists differ in genre and image: Britney Spears covering the Rolling Stones, Sting covered by Eva Cassidy, and Beyoncé and Rihanna covered by Antony and the Johnsons and Jamie Cullum respectively. Nevertheless, despite their differences the case studies may provide the reader with new ideas as to how cover songs may be interpreted.eng
dc.language.isoengen_US
dc.titleUncovering the Cover : Reading Authenticity and Subjectivity in Cover Songsen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.date.updated2013-02-19en_US
dc.creator.authorSjøvaag, Åste Jensenen_US
dc.subject.nsiVDP::110en_US
dc.identifier.bibliographiccitationinfo:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Sjøvaag, Åste Jensen&rft.title=Uncovering the Cover&rft.inst=University of Oslo&rft.date=2012&rft.degree=Masteroppgaveen_US
dc.identifier.urnURN:NBN:no-31926en_US
dc.type.documentMasteroppgaveen_US
dc.identifier.duo156995en_US
dc.contributor.supervisorStan Hawkinsen_US
dc.identifier.bibsys130668435en_US
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/27005/1/Sjxvaag_Master.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata