Hide metadata

dc.date.accessioned2013-03-12T11:58:14Z
dc.date.available2013-03-12T11:58:14Z
dc.date.issued2003en_US
dc.date.submitted2003-12-15en_US
dc.identifier.citationSørnæs, Hilde. Individ og tradisjon. Hovedoppgave, University of Oslo, 2003en_US
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/26999
dc.description.abstractOppgaven tar sikte på å drøfte hvordan enkelte holdninger og forestillinger kan bidra til å forme et musikalsk uttrykk. Utgangspunkt for empirien var tre utøvere av vokal folkemusikk: Sinikka Langeland, Marit Mattisgard og Arve Moen Bergset. I første omgang analyserte jeg et musikalsk materiale informantene har tilegnet seg gjennom noter. Formålet var å sammenligne notenedskrifter og framføringer for å observere hvilke endringer som var skjedd på veien til klingende utgave. Disse analysene tok for seg variablene tonalitet, melodikk, puls/rytmikk og ornamentikk. I neste omgang analyserte jeg intervjuer med informantene for å se hvordan de argumenterte for å gjøre disse endringene. De musikalske analysene viste varierende grad av avvik fra notenedtegnelsene både når det gjaldt tonalitet, melodikk, puls/rytmikk og ornamentikk. Begrunnelsene informantene brukte for å forklare endringene kan sies å være todelt. På en side finner vi begrunnelser knyttet til tradisjonen. Endringer mot for eksempel såkalt skjev tonalitet eller melodisk variasjon blir tilstrebet fordi de anses å være viktige sider ved et tradisjonelt uttrykk. På en annen side tillegges kunstneriske og estetiske sider ved uttrykket stor verdi. Dessuten er informantene opptatt av å tilrettelegge konsepter for bestemte målgrupper. Vi kan sånn sett si at utøverne er orientert i to retninger: 1) Mot fortiden, representert av forståelsen for tradisjonen, det som knytter uttrykket bakover i tid og skaper historisk kontinuitet. Forståelsen for tradisjonen skapes gjennom summen av mange inntrykk og representerer således det kollektive. 2) Mot nåtiden, representert ved moderne tankegang gjennom profesjonalisering og idéen om det personlige, kunstneriske uttrykket, samt behovet for å tilfredsstille moderne rammebetingelser. Dette representerer mer individuelle hensyn.nor
dc.language.isonoben_US
dc.titleIndivid og tradisjon : Om forholdet mellom musikalsk uttrykk og ideologi i norsk vokal folkemusikken_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.date.updated2007-09-25en_US
dc.creator.authorSørnæs, Hildeen_US
dc.subject.nsiVDP::110en_US
dc.identifier.bibliographiccitationinfo:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Sørnæs, Hilde&rft.title=Individ og tradisjon&rft.inst=University of Oslo&rft.date=2003&rft.degree=Hovedoppgaveen_US
dc.identifier.urnURN:NBN:no-8830en_US
dc.type.documentHovedoppgaveen_US
dc.identifier.duo15635en_US
dc.contributor.supervisorTellef Kvifteen_US
dc.identifier.bibsys04097510xen_US


Files in this item

FilesSizeFormatView

No file.

Appears in the following Collection

Hide metadata