Hide metadata

dc.date.accessioned2013-03-12T11:59:41Z
dc.date.available2013-03-12T11:59:41Z
dc.date.issued2012en_US
dc.date.submitted2012-04-17en_US
dc.identifier.citationJordhus-Lier, Anne. MUSIKKFAGET ETTER KUNNSKAPSLØFTET. Masteroppgave, University of Oslo, 2012en_US
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/26998
dc.description.abstractI denne oppgaven ser jeg på musikkfaget i dagens skole. For å få informasjon om dette har jeg intervjuet sju musikklærere på mellom- og ungdomstrinnet. Deres fagsyn gir et virkelighetsutsnitt av musikkfaget. Både skolen og musikkfaget har i nyere historie vært gjennom mange reformer. Samfunnet har forandret seg radikalt gjennom blant annet globaliseringen og informasjonsteknologien, og med nye kompetansekrav. Diskusjoner om basiskompetanse i skolen er gjennomgående i internasjonal sammenheng. Hvordan er så musikkfaget blitt i dag? I problemstillingen min spør jeg hvordan musikklærere i grunnskolen oppfatter faget sitt, og hvordan de oppfatter dets oppgave og innhold. Dette handler om musikklæreres identitet og fagoppfatning, og om fagets innhold, metode og rammevilkår. Med dagens fokus på målbar kunnskap, nasjonale prøver og basisfagene, er det også naturlig å sette søkelyset på hvilken plass musikkfaget har i skolen. I delspørsmål har jeg gjort nettopp det, og i forlengelsen av dette sett på hvordan legitimeringsprosessen av faget foregår. Læreplanen er det gjeldende styringsdokumentet for skolen, og formål med og retningslinjer for skolen og faget er nedfelt der. Dette påvirker faget, derfor ser jeg på hvordan musikklærere forholder seg til læreplanen. Gjennom analysen og fortolkningen av intervjuene har jeg i korte trekk funnet ut dette: Musikkfaget er et viktig, men utsatt fag. Musikkfaget er i særlig grad prisgitt lærerens kompetanse. Fagets oppgave er å være identitetsskapende, utvikle kreativitet og være en motvekt til fokuset på målbar kunnskap. Faget skal ha det utøvende i sentrum, det skal være et kreativt, musisk og allmenndannende fag, hvor annen kunnskap danner et bakteppe. LK06 inneholder en del aspekter ved kunnskapsoppnåelse som ikke er så lett forenlig med et slikt musikkfag. Når det gjelder hva som styrer undervisningen, ser musikklæreres fagsyn ut til å være overordnet læreplanen. Oppgaven er et bidrag til samfunnsdebatten og skoledebatten, hva vi vil med norsk skole og hvilket samfunn våre barn skal vokse opp i. Jeg håper oppgaven kan være med på å flytte noe av fokuset i skolen til de estetiske fagene, og til musikkfaget spesielt.nor
dc.language.isonoben_US
dc.titleMUSIKKFAGET ETTER KUNNSKAPSLØFTET : en studie av musikklæreres fagoppfatningen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.date.updated2013-02-18en_US
dc.creator.authorJordhus-Lier, Anneen_US
dc.subject.nsiVDP::110en_US
dc.identifier.bibliographiccitationinfo:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Jordhus-Lier, Anne&rft.title=MUSIKKFAGET ETTER KUNNSKAPSLØFTET&rft.inst=University of Oslo&rft.date=2012&rft.degree=Masteroppgaveen_US
dc.identifier.urnURN:NBN:no-31911en_US
dc.type.documentMasteroppgaveen_US
dc.identifier.duo154635en_US
dc.contributor.supervisorEven Ruuden_US
dc.identifier.bibsys130665916en_US
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/26998/2/OPPGAVENxpdf.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata