Hide metadata

dc.date.accessioned2013-03-12T11:58:04Z
dc.date.available2013-03-12T11:58:04Z
dc.date.issued2003en_US
dc.date.submitted2003-11-06en_US
dc.identifier.citationGhanizadeh, Grethe Haugen. Den kulturelle skolesekken. Hovedoppgave, University of Oslo, 2003en_US
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/26995
dc.description.abstractSammendrag av hovedoppgave i musikkpedagogikk ved Institutt for musikk og teater, Universitetet i Oslo, november 2003. "Den kulturelle skolesekken" av Grethe Ghanizadeh Jeg har valgt å skrive om et emne som nå er ganske aktuelt rundt omkring i mange kommuner i Norge. "Den kulturelle skolesekken" (heretter kalt DKS) er et tiltak hvor elever i grunnskolen skal få større tilgang til kunst og kultur i skoletiden. Det betyr at hver enkelt kommune skal lage en plan for hvordan de kan benytte lokale kunstnere i et møte med elevene. Et krav er at tiltaket skal forankres i Læreplanen for den 10-årige grunnskolen (L-97) I min hovedoppgave, som tar utgangspunkt i det musikkpedagogiske feltet, fokuserer jeg på hvordan momenter fra L-97 blir ivaretatt i DKS. Min hovedproblemstilling er følgende: n I hvilken grad ivaretar DKS sentrale momenter fra L-97? Et sentralt moment er opplevelse. Dette begrepet går igjen både i læreplanens generelle del og i fagplandelen for de estetiske fag. I fagplandelen for musikk er opplevelse et av erkjennelsesområdene i faget. Jeg har valgt å undersøke hvordan elever ved bydel Grefsen - Kjelsås i Oslo opplever de kunstformidlingstiltakene de har vært med på. I tillegg har jeg undersøkt hvordan planmakerne i bydelen, tre skoleledere og en kulturkonsulent, opplever kunstformidlingen. Et annet sentralt moment fra L-97 er tverrfaglighet og tverrestetikk. Med L-97s krav om utstrakt bruk av tema- og prosjektarbeid, ligger tverrfaglighet som en sterk føring. Dette er imidlertid ikke lagt vekt på i DKS. Dette mener jeg er en dimensjon som kunstformidlingen i DKS burde tatt hensyn til. Hovedoppgaven har 6 kapitler: 1. Problemstillinger og metode 2. Bakgrunnen for DKS. Fra å være et lokalt tiltak i Sandefjord, har den tidligere regjeringen gjort dette til et nasjonalt utviklingstiltak, administrert av Utdannings- og forskningsdepartementet og Kirke- og kulturdepartementet. 3. DKS ved bydel Grefsen - Kjelsås i Oslo. 4. Intervju med fire elever ved Disen skole i Oslo som har opplevd noen DKS-tiltak 5. Teorikapittel, hvor jeg har tatt utgangspunkt i dannelsesteorien ved W. Klafki, og møtebegrepet hos eksistensfilosofen Otto F. Bollnow. Videre har jeg tatt for meg den tverrestetiske tenkningen i Norge, hvor Jon-Roar Bjørkvold og Bjørn Kruse er sentrale. I tillegg går jeg inn på polyestetikken, som er en musikkfaglig konsepsjon utviklet av Wolfgang Roscher i Østerrike. 6. Oppsummering og drøfting. I dette kapitlet trekker jeg tråder fra teorien og over i den praktiske gjennomføringen av DKS. Min konklusjon er at elever har gode opplevelser i kunstformidlingen i DKS, men jeg stiller spørsmål om ikke man kunne tilrettelagt det pedagogiske arbeidet i forkant bedre, som i neste omgang ville gi sterkere møte-opplevelser med kunst. Et nært samarbeid mellom kunstnere og skolen er etter min mening en forutsetning for at DKS skal bli vellykket.nor
dc.language.isonoben_US
dc.titleDen kulturelle skolesekken : I lys av sentrale momenter fra L-97en_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.date.updated2007-09-25en_US
dc.creator.authorGhanizadeh, Grethe Haugenen_US
dc.subject.nsiVDP::110en_US
dc.identifier.bibliographiccitationinfo:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Ghanizadeh, Grethe Haugen&rft.title=Den kulturelle skolesekken&rft.inst=University of Oslo&rft.date=2003&rft.degree=Hovedoppgaveen_US
dc.identifier.urnURN:NBN:no-8829en_US
dc.type.documentHovedoppgaveen_US
dc.identifier.duo14475en_US
dc.contributor.supervisorEven Ruuden_US
dc.identifier.bibsys040975320en_US


Files in this item

FilesSizeFormatView

No file.

Appears in the following Collection

Hide metadata