Abstract
Skarpengland, Astri
Den rytmiske sanger - hva ligger bak ønsket om å synge?
En intervjuundersøkelse i et pedagogisk perspektiv.
Hovedoppgave i musikkvitenskap, Institutt for musikk og teater, Universitetet i Oslo 2003
Veileder Even Ruud
Sammendrag
Denne hovedoppgaven omhandler den rytmiske sanger - og om et brennende ønske om å ville og en trang etter å måtte synge. Den handler om bakenforliggende ideologier og årsaker til at sangeren trekkes til den rytmiske sang som uttrykksform. Rammen rundt oppgaven er pedagogisk, der søkelyset rettes mot elevgruppen unge rytmiske sangere, med tanken på individualundervisningen av kunstformen i bakhodet. Et mål med oppgaven er å stimulere til refleksjon omkring i hvilken grad opplæringen i faget oppfyller sangernes forventninger, ivaretar den enkelte sangers positive sangopplevelser og på samme tid evner å ivareta rytmisk musikk på dens egne premisser.
Som rytmisk sanger og som sangpedagog har jeg over lengre tid interessert meg for de ideologier og ideer som ligger til grunn for undervisningen av faget, samt de praktiskmetodiske resultat av disse. Hva gjør undervisning i rytmisk sang tilfredsstillende og velfungerende?
Sangeren er på en særlig måte i sentrum i en kunstform som baserer seg på et individuelt og personlig utformet uttrykk. Hva legger så den rytmiske sanger selv til grunn for sitt ønske om å synge? Og hva representere sangerens uttalelser av didaktiske utfordringer for den rytmiske sangpedagog? Dette er bakgrunnen og utgangspunktet for undersøkelsen.
Undersøkelsen intervjuer ni rytmiske sangere mellom 19 og 25 år, alle aktive sangere på grunnfagsnivå. Intervjuene er semistrukturerte og er bearbeidet etter kvalitative metodeprinsipp. I presentasjonen av materialet har jeg valg en inndeling mellom ulike sosio-kulturelle utviklingsnivå i tråd med U.Bronfenbrenners økologske utviklingsmodell; Fra menneskets næreste relasjoner som familie og venner, til ytre samfunnsmessige nivå som media og samfunnsnormer. De ulike kapitlene har derfor innhold fra innerste til ytterste sosiologiske nivå . Tema som informantene i undersøkelsen tar opp, og som med det danner innholdet i oppgaven, er bl.a. familie, selvoppfatning og selvtillit, autentisitet, nøkkelpersoner, motivasjon, populærmusikkultur, yrkesvalg, kjønnsroller, tro og sosial status.
I et avsluttende kapittel reflekterer jeg over hvilke didaktiske utfordringer sangernes uttalelser representerer for rytmisk sangpedagogikk. Denne kunstformen undervises tradisjonelt i en 1:1 situasjon, noe som bl.a. stiller enda tydeligere krav til pedagogens evne til tilpasset opplæring, og gjør en refleksjon omkring tematikken sentral. Den rytmiske sanger er, i et musikkhistorisk perspektiv, et relativt nytt fenomen innen høyere utdanning i musikk. Dette stiller den rytmiske sangpedagog ovenfor stadig nye utfordringer, noe denne oppgaven ønsker å belyse.