Hide metadata

dc.date.accessioned2013-03-12T12:01:26Z
dc.date.available2013-03-12T12:01:26Z
dc.date.issued2003en_US
dc.date.submitted2003-06-16en_US
dc.identifier.citationKverndokk, Kristin. Klang og prosess i Gérard Griseys Vortex Temporum. Hovedoppgave, University of Oslo, 2003en_US
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/26985
dc.description.abstractSAMMENDRAG Min hovedoppgave handler om prosesskomposisjon med spesielt blikk på verket Vortex Temporum av den franske komponisten Gérard Grisey (1946-1998). Prosessuelle hendelser og musikalsk kontinuum er sentrale begreper i oppgaven. Prosessuelle hendelser er musikalske utsnitt som oppleves som en helhet og som forandrer klanglig fremtoning over tid. Musikalsk kontinuum innebærer opplevelsen av klanglig enhet i lydstømmen, forårsaket av kontinuerlige eller adskilte hendelser, der forholdet mellom klanglig fusjon eller fisjon utforskes. Mitt hovedanliggende i oppgaven har vært å undersøke de prosessuelle hendelsene i Vortex Temporum i forhold til verkets klanglige og rytmiske utforming. Med dette som utgangspunkt, har jeg sett på hvordan Grisey organiserer de prosessuelle hendelsene, og hvordan disse auditivt fremtrer. Organiseringen av de prosessuelle hendelsene har jeg relatert til musikalsk kontinuum. Jeg har valgt å belyse Vortex Temporum gjennom andre verk av Grisey og andre relevante komponister, samt Griseys egne tekster om sin musikk. Analysen har jeg basert på partiturstudier og den franske komponisten Jean-Luc Hervés analyse av verket fra 1999, i tillegg til mine lytteropplevelser av de prosessuelle hendelsene i verket. Vortex Temporum er basert på et sentralt klangobjekt, den såkalte arpeggioformelen. Denne danner grunnlag for et vekslende spill av klanglige situasjoner som beveger seg mellom kontinuitet og diskontinuitet. Grunnlaget for Griseys prosesskomposisjon var å nå inn til klangens vesen. Klangobjektet og dets morfologi relateres til naturlige organiske prosesser. Det er transfomasjoner av klangobjektet som ligger til grunn for å skape meningsfulle sammenhenger i det musikalske forløpet. Klangens mikrofoni undersøkes ved å analysere dens spektrale forløp. Den spektrale idé blir først og fremst en tidsidé. Mikrofonien i den natulige mikroklangen projiseres til orkesteret eller ensemblet, og legger grunnlaget for verkets helhetlige form. På denne måten er det en innebygd sammenheng mellom verkets miko- og makronivå. Spektralmusikk er først og fremst en holdning til det musikalske materialet, ikke en streng teknikk. Gérard Griseys viktigste bidrag til musikalsk komposisjon og tenkning var en grunnleggende analogi mellom prosess og objekt. Klangobjektet er en sammentrykt prosess, prosess er et utsrakt klangobjekt. Slik er klangobjektet en dynamisk hendelse som i kraft av sin natur kan utvides eller komprimeres ytterligere. I denne holdningen ligger det også en perseptuell utfordring, og denne utfordringen møter vi som lyttere i Vortex Temporum.nor
dc.language.isonoben_US
dc.titleKlang og prosess i Gérard Griseys Vortex Temporumen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.date.updated2007-09-25en_US
dc.creator.authorKverndokk, Kristinen_US
dc.subject.nsiVDP::110en_US
dc.identifier.bibliographiccitationinfo:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Kverndokk, Kristin&rft.title=Klang og prosess i Gérard Griseys Vortex Temporum&rft.inst=University of Oslo&rft.date=2003&rft.degree=Hovedoppgaveen_US
dc.identifier.urnURN:NBN:no-7431en_US
dc.type.documentHovedoppgaveen_US
dc.identifier.duo11996en_US
dc.contributor.supervisorRolf Inge Godøyen_US
dc.identifier.bibsys031566405en_US


Files in this item

FilesSizeFormatView

No file.

Appears in the following Collection

Hide metadata