Hide metadata

dc.date.accessioned2013-03-12T11:59:49Z
dc.date.available2013-03-12T11:59:49Z
dc.date.issued2011en_US
dc.date.submitted2011-04-25en_US
dc.identifier.citationPedersen, Polina R.. Musikkstudier med trivsel. Masteroppgave, University of Oslo, 2011en_US
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/26956
dc.description.abstractDenne oppgaven er basert på syv intervjusamtaler med voksne og ferdig utdannede musikere med forskjellig bakgrunn, alder og yrkesspesialisering innen musikk. Formålet med studien var å undersøke skapende atmosfære rundt langvarige musikkstudier og å finne frem til og kartlegge faktorer som kan virke inn på elevenes trivsel og motivasjon og være til inspirasjon i studiene. Problemstillingen er: Hva kan fremme gleden ved å spille et musikkinstrument og føre til at elever ønsker å fortsette sine musikkstudier videre med tanke på en yrkeskarriere innen musikk? Mitt utgangspunkt for dette spørsmålet var at musikkglede er viktig for å kunne trives med langvarige musikkstudier, spesielt for elever som vil velge en yrkeskarriere innen musikk. For å kunne forske mer på dette temaet bestemte jeg meg for å gjennomføre en intervjuundersøkelse. Jeg valgte da å snakke med voksne musikere som har gjennomført sin musikkutdannelse, som hadde vidtfavnende minner fra studietiden og derfor kunne fortelle mye om sine musikkstudieerfaringer. Metoden jeg har benyttet i denne studien, er det kvalitative forskningsintervju. Under analyseringen av det samlede materialet brukte jeg en metode som ga meg mulighet til å benytte forkjellige analyseteknikker for å komme frem til forståelsen av det diskuterte tema. I løpet av fire analysekapitler belyser jeg bredden av de forskjellige påvirkningsfaktorer som informantene nevnte under intervjusamtalene, og som kan ha hatt betydning for musikkelevenes studieprosess både med hensyn til trivsel og effektivitet. De temaene som blir tatt opp og diskutert i denne oppgaven, handler om trivsel og dens rolle for studieprosessen, musikkglede, motivasjon og inspirasjon til å fortsette musikkstudiene, og om hva og eventuelt hvem som kan medvirke til at elever trives med sine musikkstudier. Informantenes erfaringer og fortellinger som blir presentert i denne undersøkelsen, kan tjene som gode eksempler for andre musikkelever, deres foreldre og lærere når det gjelder hva de bør ta hensyn til og passe på i forhold til musikkstudiets undervisningsprosess. Studiens tematikk befinner seg i spenningsfeltet mellom musikkpedagogikk, musikkpsykologi og sosial musikkpsykologi. Oppgavens eksplorerende form ga meg mulighet til å samle inn rikelig med data, som er basert på informantenes uttalelser, og dermed å kartlegge de funnene som etter min mening kan påvirke elevenes trivsel under langvarige musikkstudier.nor
dc.language.isonoben_US
dc.titleMusikkstudier med trivsel : en kvalitativ undersøkelse av skapende atmosfære rund langvarige musikkstudieren_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.date.updated2012-01-06en_US
dc.creator.authorPedersen, Polina R.en_US
dc.subject.nsiVDP::110en_US
dc.identifier.bibliographiccitationinfo:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Pedersen, Polina R.&rft.title=Musikkstudier med trivsel&rft.inst=University of Oslo&rft.date=2011&rft.degree=Masteroppgaveen_US
dc.identifier.urnURN:NBN:no-29300en_US
dc.type.documentMasteroppgaveen_US
dc.identifier.duo117075en_US
dc.contributor.supervisorEven Ruuden_US
dc.identifier.bibsys12003459xen_US
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/26956/1/PedersenxMasterxPDF.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata