Hide metadata

dc.date.accessioned2013-03-12T11:59:57Z
dc.date.available2013-03-12T11:59:57Z
dc.date.issued2010en_US
dc.date.submitted2010-04-29en_US
dc.identifier.citationKvamsøe, Ingrid Synnøve. Musikkpedagogikk og musikksyn i Kina og Norge. Masteroppgave, University of Oslo, 2010en_US
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/26933
dc.description.abstractDenne masteroppgaven gir et komparativt perspektiv på kinesisk og norsk musikkundervisning. Problemstillingen er: «Hvilke musikksyn kommer til uttrykk gjennom politiske og kulturelle visjoner som ligger til grunn for kinesisk og norsk musikkundervisning?» De metodiske grepene i oppgaven ligger i skjæringspunktet mellom musikkantropologi og musikkpedagogikk. I de komparative undersøkelsene sammenlignes kinesiske og norske læreplaner for grunnskolen. Innsamling av materiale og kvalitative forskningsintervjuer med kinesiske musikklærere ble gjennomført under et feltarbeid i Kunming, Kina, i oktober 2009. Feltarbeidet ga en dypere forståelse av den kinesiske konteksten, og grunnlag for tolkning av de kinesiske læreplanene. Læreplanene og funnene fra feltarbeidet er forsøkt tolket i lys av sentrale kinesiske og norske musikkpedagogiske idéstrømninger. Undersøkelsene er basert på en spenningsfeltmodell. Spenningsfeltene består av begrepspar som søker å beskrive motstridende tendenser innen ulike musikksyn. Spenningsrommet som spenningsfeltene til sammen danner kan beskrive sentrale trekk ved synet på og praksis innen musikkundervisningen i Kina og Norge. Oppgavens komparative perspektiv har gitt et ståsted for å betrakte norsk musikkundervisning utenfra. Dette globale perspektivet tydeliggjør ulike sider ved hvordan det undervises i musikk i Norge.nor
dc.description.abstractThe thesis offers a comparative perspective on music education in China and Norway. The question is: “How do the political and cultural visions behind music education in China and Norway express various understandings of the nature of music?” Methodologically, the thesis operates between ethnomusicology and music education. It includes a comparative study of elements from the national curricula of China and Norway. Materials were collected and qualitative research interviews with Chinese music teachers were conducted during a field study in Kunming, China, in October 2009. This field study has provided a deeper understanding of the Chinese context, and a basis for the interpretation of curriculum documents. The national curricula and findings from the field study are interpreted in light of central philosophical currents of music education in China and Norway. The research makes use of a model based on “fields of tension”. These fields represent a pairing of terms that describes contradictory tendencies within different understandings of music. In the space where these fields of tension evolve, it is possible to describe important aspects of how music education is understood and practiced in China and Norway. Choosing a comparative approach has enabled me to view Norwegian music education from an outside perspective. This global perspective highlights various aspects of how music is taught in Norway.eng
dc.language.isonoben_US
dc.titleMusikkpedagogikk og musikksyn i Kina og Norge : en komparativ undersøkelseen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.date.updated2010-10-20en_US
dc.creator.authorKvamsøe, Ingrid Synnøveen_US
dc.subject.nsiVDP::110en_US
dc.identifier.bibliographiccitationinfo:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Kvamsøe, Ingrid Synnøve&rft.title=Musikkpedagogikk og musikksyn i Kina og Norge&rft.inst=University of Oslo&rft.date=2010&rft.degree=Masteroppgaveen_US
dc.identifier.urnURN:NBN:no-25357en_US
dc.type.documentMasteroppgaveen_US
dc.identifier.duo101935en_US
dc.contributor.supervisorJan Sverre Knudsenen_US
dc.identifier.bibsys102302413en_US
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/26933/2/ismkvamsoe_masteroppgave_v2010_imv_uio.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata