Abstract
Dette er et todelt masterprosjekt som består av en teoretisk del og en praktisk del. Hovedfokus for oppgaven er å utvikle et progressiv undervisningsopplegg for gitaropplæring tilpasset kulturskolesammenheng. Den teoretiske delen belyser og begrunner de innholdsmessige valgene som er tatt i forbindelse med den praktiske delen - som er et undervisningsopplegg presentert som en instrumentallærebok.
I del en av oppgaven diskuteres undervisningsopplegget i lys av fagmetodikk og pedagogisk-didaktisk teori. Opplegget er også basert på en analyse av rammeplanen for kulturskolen og en komparasjon av ulike fagplaner fra forskjellige kulturskoler i Norge. På bakgrunn av dette utvikles det en egen fagplan som virker som appendiks for del to av oppgaven. Oppgaven setter også søkelys på utvikling av instrumentallærebøker og prøver å belyse hvilke generelle faktorer det er viktig å ta hensyn til ved utvikling av lærebøker i musikk. I tillegg tar den for seg en kort drøfting angående bruken av lærebøker i dag kontra internett-basert undervisning.