Abstract
I denne oppgaven har jeg tatt for meg foretaksnavn som er premiert for godt navnevett av Språkrådet i perioden 1995-2005, til sammen 315 navn. Materialet er drøftet i lys av eksisterende teori og forskning. Jeg har satt opp et skjema for å analysere materialet etter ulike kriterier, dette for å se om det er et mønster i navnematerialet. I oppgaven diskuteres teoretiske sider ved navnelaging med vekt på foretaksnavn. I tillegg tas forholdet mellom foretaksnavn og kontekst opp, bruken av engelsk kontra norsk, og om de premierte navnene antyder noen trender. Videre ses det nærmere på om navnene tilfredsstiller de kriterier Språkrådet setter for godt navnevett. Oppgaven kan vise hvordan disse navnene, som tradisjonelt havner i gruppen ”øvrige navn”, kan kategoriseres som en egen gruppe. Etter å ha tatt for meg eksisterende forslag til kategorisering innen gruppen ”øvrige navn”, kommer jeg her med et eget forslag om å dele inn etter språklige kriterier og funksjon. Videre omhandler oppgaven budskap som kommer til uttrykk i navn.
Oppgaven viser at Språkrådets kriterier i all hovedsak er fulgt ved tildelingen. Her uttrykkes både humor og fantasi, gode norske ord og lokale uttrykk, mens norsk rettsskriving synes å tillegge mindre vekt. I tillegg viser oppgaven at det er enkelte mønster knyttet til ordklasser som tas i bruk, forholdet til norsk rettskriving, struktur, målform og objektkategori å finne i materialet.