Abstract
Ungdomsskolen er inne i en omlegging med nye arbeidsformer, nye måter å organisere skoledagen på og nye krav både til lærerrollen og elevrollen. Samtidig drar fagene med seg gamle fagtradisjoner. Dette arbeidet tar sikte på å belyse forholdet mellom norskfaget og læreren i denne situasjonen. Arbeidet er delt i fire deler.
Første del redegjør for motiv, mål og metode.
Andre del består av bakgrunnstoff. Her presenteres læreplanforskning, norskfagets utvikling, endringer i skolen og tanker om lærerrollen og elevrollen.
Tredje del består av en intervjuundersøkelse hvor alle norsklærerne på en stor ungdomsskole forteller om sine erfaringer med norskfaget etter at skolen har innført et nytt system hvor elevene har fått mer innflytelse over skoledagen. Lærerne forteller blant annet om hva de lykkes med og hva de mislykkes med. De forteller også om hvordan de arbeider med norskfagets ulike emner. Undersøkelsen viser at norskfaget både følger gamle fagtradisjoner og endrer seg i pakt med tidas krav. Lærerne sloss med mange oppgaver og liten tid.
Fjerde del er en oppsummering som munner ut i et forsøk på å svare på om det stemmer at norskfaget og lærerne er klemt mellom tradisjon, endring og rolleforventinger. Konklusjonen er at påstanden stemmer i den situasjonen lærerne var i da undersøkelsen ble foretatt.