Abstract
Denne oppgaven tar for seg læringssyn og virkelighetsbilde i historielæreverket Portal.
Oppgaven tar utgangspunkt i to ulike forståelser av tekst og språk. For det første ser den på tekst som konstruksjon, og for andre som interaksjon. Dermed undersøker den både hvilket bilde som dannes av historiefaget, både med tilknytning til tenkemåter og hendelsesforløp, og den ser på forholdet mellom avsender og mottaker i teksten. Det første sees som et uttrykk for historiefagets virkelighet, mens det siste forstås som et uttrykk for læringsvirkeligheten. I oppgaven har det vist seg at det ikke er mulig å behandle disse ”virkelighetssfærene” separat, fordi den ene påvirker inntrykket av den andre.
Analysen har vist at tekstene må forstås multimodalt for å gjøre relevante lesninger. Det multimodale perspektivet kom både til uttrykk i samspillet ulike visuelle tegn, i tillegg til at de ulike kapitlene var bygget opp på ulike måter.
Når tekstene ble lest i et multimodalt perspektiv, var det to ulike modellesere som kom til uttrykk. For det første var den puggelesende eleven en modelleser som ga relevante lesninger. Samtidig var den historieinteresserte eleven en modelleser en relevant lesning.
Selv om analysen ikke fant indikasjoner på at læreren nedfelte seg i teksten som en modelleser, er det en antakelse i denne oppgaven at lærerens syn på elevenes læring og forlagets forestillinger om disse er avgjørende for hvordan virkelighetsbildet og kunnskapssynet i teksten er. Lærerens forestillinger om læring i skolen blir derfor satt i sammenheng med funnene fra analysen.