Abstract
Denne masteroppgaven tar for seg internettsidene til De norske Bokklubbene www.bokklubbene.no. Problemstillingen er hvordan web-redaksjonen kommuniserer med sine tekstmottakere ved at det på nettsidene er konstruert ulike grupper av modellesere. Det konkrete analysematerialet er nettstedets hovedside samt tre utvalgte leseveier. Et av hovedfunnene i denne oppgaven går ut på at grupper av modellesere konstrueres og presenteres av ulike avsenderstemmer på ulike nivåer i hyperteksten. Rollene for modelleserne skapes ved at modelleserne tiltales, omtales og tillates å handle på bestemte måter. Kommunikasjonen mellom web-redaksjonen og tekstmottakerne er altså styrt av visse premisser, noe som fører til at den empiriske leserens valgmuligheter begrenses. Et annet viktig hovedfunn er at argumentasjonsrekker oppbygges på hypertekstnivå, og ikke primært på nodenivå, noe som gjør at salgsargumentasjon i stor grad kan skjules. Den empirisk leseren vil derfor trolig oppfatte det informerende ved nettstedet som dominerende.