Abstract
Denne oppgaven undersøker sammenhengen mellom avisannonser og redaksjonelt stoff i Adresseavisen, Bergens Tidende og Morgenposten i årene 1868, 1893 og 1918. Det konkrete datamaterialet favner om ni aviser, med til sammen 450 redaksjonelle saker og 2084 annonser. Samtlige saker og annonser er nærlest og kategorisert etter blant annet sjanger, innhold og geografisk lokalitet. Problemstillingen belyses blant annet gjennom en grundig formatanalyse av hver avis, og perspektivet utvides i tillegg ved å identifisere noen av modelleserne for de ulike avisene. Et av hovedfunnene i denne undersøkelsen er at annonsene historisk har vært konstituerende for formatet i avisene, og dermed har annonsene også influert på hvordan det redaksjonelle stoffet layoutmessig har blitt presentert. Det er derimot ut ifra denne undersøkelsen ingen holdepunkter for å hevde at annonsene har påvirket det faktiske innholdet i de redaksjonelle sakene i Adresseavisen, Bergens Tidende og Morgenposten i undersøkelsesperioden.