Hide metadata

dc.date.accessioned2013-03-12T11:54:59Z
dc.date.available2013-03-12T11:54:59Z
dc.date.issued2005en_US
dc.date.submitted2005-04-22en_US
dc.identifier.citationØgreid, Anne Kristine. Struktur og sammenheng i argumenterende elevtekster. Hovedoppgave, University of Oslo, 2005en_US
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/26760
dc.description.abstractSiktemålet med denne hovedoppgaven er undersøke sammenhengen mellom innholdsoppbygning og tekstkvalitet, og å identifisere noen trekk ved tekstkvalitet i argumenterende tekster skrevet av ungdomsskoleelever etter endt grunnskole. Modellen er basert på analyse av tekstens makrostruktur og tekstens referentkopling (koplingstyper og leddfamilier). En del av undersøkelsen er også knyttet til en vurdering av denne modellen. Oppgaven er skrevet innenfor prosjektet "Kvalitetssikring av læringsutbyttet i norsk skriftlig"(KAL). Tekstutvalget består av åtte elevtekster, fire sterke og fire svake, som alle er valgt ut fra KAL-prosjektets tekstkorpus. Elevtekstene er besvarelser i forbindelse med grunnskolens avsluttende eksamen i norsk skriftlig eksamensårene 2000 og 2001. Analysen av tekstens makrostruktur og tekstens referentkopling viser at det er en sammenheng mellom innholdsoppbygning og tekstkvalitet. Selv om alle elevene greier å etablere et tema som de stort sett holder fast på gjennom hele teksten, er de sterke skriverne likevel i mye større grad enn de svake i stand til å videreutvikle tekstens tema. Analysen avdekker også at elevene har problemer med å etablere en stabil mottakerstørrelse i teksten. Dette trekket er påfallende også i de sterke tekstene, men det ser ikke ut til å være avgjørende for kvalitetsvurderingen. Analysemodellen er egnet til å si noe om tekstkvalitet knyttet til individuelle tekster. Den identifiserer en teksts tema, sier noe om utviklingen av tema og beskriver forholdet mellom innholdsstørrelsene som teksten er strukturert omkring. Modellen er ikke egnet til å avdekke innholdsmoment som repeteres i teksten uten at de blir utdypet eller vinklet. Likevel avdekker modellen så mange trekk ved innholdsoppbygningen i en tekst at den bør kunne utvikles videre til bruk i skriveopplæringen.nor
dc.language.isonoben_US
dc.titleStruktur og sammenheng i argumenterende elevtekster : makrostrukturer og referentkopling i tiendeklasseteksteren_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.date.updated2006-02-02en_US
dc.creator.authorØgreid, Anne Kristineen_US
dc.subject.nsiVDP::018en_US
dc.identifier.bibliographiccitationinfo:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Øgreid, Anne Kristine&rft.title=Struktur og sammenheng i argumenterende elevtekster&rft.inst=University of Oslo&rft.date=2005&rft.degree=Hovedoppgaveen_US
dc.identifier.urnURN:NBN:no-11642en_US
dc.type.documentHovedoppgaveen_US
dc.identifier.duo26301en_US
dc.contributor.supervisorProfessor Frøydis Hertzberg og professor Kjell Ivar Vanneboen_US
dc.identifier.bibsys051753642en_US


Files in this item

FilesSizeFormatView

No file.

Appears in the following Collection

Hide metadata