Hide metadata

dc.date.accessioned2013-03-12T11:54:43Z
dc.date.available2013-03-12T11:54:43Z
dc.date.issued2004en_US
dc.date.submitted2004-10-28en_US
dc.identifier.citationBergvad, Anne Fatland. I møte med hyperteksten. Hovedoppgave, University of Oslo, 2004en_US
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/26751
dc.description.abstractDenne studien handler om leseren i møte med hyperteksten telenormobil.no. Problemstillingene som ligger til grunn for studien, kan oppsummeres i spørsmålene: Hva er det som fenger leserne? Og hva oppfatter de med teksten? Studien har fokus på kommunikasjon mellom tekst og leser. Kommunikasjonsforståelsen baseres på at man skaper mening ved å lese tekst, og forståelse av teksten er avhengig av kjennskap til konteksten. Studien tar utgangspunkt i en semiotisk tekstdefinisjon, som inkluderer multimodale tekster. Alle tekstlige og visuelle elementer i teksten utgjør dermed helheten i tekstbildet. Intensjonen med studien er å diskutere brukervennlighet i hypertekst. Empirien består av teksten i tillegg til respondentdata fra fem informanter og redaktøren for nettstedet. Det er gjennomført en tekstanalyse ved hjelp av Retorisk Strukturteori (RST). Analysemodellen forutsetter at tekster er hierarkisk organiserte, og at teksten har en effekt på den som leser. Tekststrukturens oppgave er et forståelsespremiss. Modellen kan være et hjelpemiddel til å studere Sender intensjon med teksten i sammenheng med resepsjon. Jeg har sammenliknet resultatene fra tekstanalysen med en resepsjonsanalyse brukt for å studere hva informantene mine oppfatter med teksten. Resultatene viser at resepsjon er ikke konsekvent knyttet til tekststruktur, men det er mulig å forvente at RST-struktur øker tilgjengeligheten av informasjon i teksten. Visuell komposisjon har potensialer som ikke blir utnyttet fullt ut. Illustrasjoner fungerer ikke etter intensjonen, fordi de ikke har et klart budskap. Manglende resepsjon av bannere kan forklares med bakgrunn i RST og kommunikasjonsforståelsen. Virkemidler som ikke er brukt bevisst, reduserer tilgjengeligheten av informasjon i teksten. Leserne har egne lesestrategier for lete etter informasjon i hypertekst. De reflekterer selv teksten og hva de ønsker i finne av informasjon, og følger ikke Senders intensjoner i teksten. Holdninger til tekstens Sender (Telenor Mobil) påvirker dessuten resepsjon og oppfattelse av teksten.nor
dc.language.isonoben_US
dc.titleI møte med hyperteksten : tekstanalyse av telenormobil.no med vekt på tekststruktur og resepsjonen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.date.updated2006-01-04en_US
dc.creator.authorBergvad, Anne Fatlanden_US
dc.subject.nsiVDP::018en_US
dc.identifier.bibliographiccitationinfo:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Bergvad, Anne Fatland&rft.title=I møte med hyperteksten&rft.inst=University of Oslo&rft.date=2004&rft.degree=Hovedoppgaveen_US
dc.identifier.urnURN:NBN:no-10480en_US
dc.type.documentHovedoppgaveen_US
dc.identifier.duo21806en_US
dc.contributor.supervisorKjell Lars Bergeen_US
dc.identifier.bibsys050883151en_US
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/26751/1/21806.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata