Hide metadata

dc.date.accessioned2013-03-12T11:54:32Z
dc.date.available2013-03-12T11:54:32Z
dc.date.issued2004en_US
dc.date.submitted2004-04-19en_US
dc.identifier.citationHansen, Vibeke. Små, men store!. Masteroppgave, University of Oslo, 2004en_US
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/26742
dc.description.abstract Små, men store! Samtidens mangfoldige sjanger er en masterstudie i nordisk som gir en tekstlingvistisk beskrivelse av tekstmeldingen. Den er gjennomført på bakgrunn av denne sjangerens formidable utbredelse og omfang. Masteravhandlingen søker å finne svar på hva som særpreger sjangeren språklig sett, og den setter fokus på hvordan vi uttrykker oss i tekstmeldinger og hva som har utviklet seg til å bli denne sjangerens tekstnormer. I forkant av analysen settes mobiltelefonen og tekstmeldingen inn i et historisk, kulturelt og samfunnsmessig perspektiv. I denne delen gis det en beskrivelse av hva SMS er, hvordan og hvem som bruker det og hvorfor SMS benyttes til kommunikasjon. Deretter gis det en innføring i enkel språk- og kommunikasjonsteori og funksjonsteoriene til Michael Halliday og Roman Jacobson. Dette utgjør det teoretiske rammeverket i oppgaven. I tillegg stilles spørsmålet om hva skrift er, og tekstbegrepet tydeliggjøres. I forlengelsen av dette gis det en vurdering av om SMS-meldinger kan gå under betegnelsen tekster. Med utgangspunkt i Wenche Vagles modell for kritisk tekstanalyse og et utvalg av nærmere 900 tekstmeldinger, analyseres tekstmeldinger på tre ulike nivåer; tekstnivået, det grammatiske nivået og ordnivået. Det gjøres et språklig dykk i tekstmeldingens verden. Analysen åpner med en diskusjon omkring sjangerbegrepet, og det gjøres et forsøk på å sjangerplassere tekstmeldingen og finne frem til dens ulike språkfunksjoner og språkhandlinger. I tillegg fokuseres det på bruken av modalitet. En rekke eksempler trekkes frem for å belyse og synliggjøre språkbruken i SMS. Her finnes eksempler på bruk av forkortelser, dialekt, engelske innslag, metaforer og ulike formelle og uformelle former. Dessuten finnes mange tekstmeldingseksempler på hvordan man benytter seg av annerledes tegnsetting og manglende ortografi og av ikoner og emoticons. I forlengelsen av den språklige analysen, stilles spørsmålet om SMS-språket bør være et undervisningsemne i skolen. En oppsummering av analysen, gir en beskrivelse av tekstmeldingen og dens språklige uttrykk som en svært kreativ, utforskende og eksperimentell sjanger språklig sett. Sjangeren har sine særegne uttrykksformer og den har blitt et fristed for skriving. Her finnes ingen korrektur eller sensur. Tekstmeldingene er riktignok små i format, men på grunn av sitt omfang, sin brede brukergruppe og sin utrolige mangfoldighet, har de blitt og oppfattes de som store . Altså er de små, men likevel store!nor
dc.language.isonoben_US
dc.titleSmå, men store! : samtidens mangfoldige sjanger : en tekstlingvistisk beskrivelse av tekstmeldingenen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.date.updated2006-01-04en_US
dc.creator.authorHansen, Vibekeen_US
dc.subject.nsiVDP::018en_US
dc.identifier.bibliographiccitationinfo:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Hansen, Vibeke&rft.title=Små, men store!&rft.inst=University of Oslo&rft.date=2004&rft.degree=Masteroppgaveen_US
dc.identifier.urnURN:NBN:no-9820en_US
dc.type.documentMasteroppgaveen_US
dc.identifier.duo17798en_US
dc.contributor.supervisorKjell Lars Bergeen_US
dc.identifier.bibsys041868501en_US


Files in this item

FilesSizeFormatView

No file.

Appears in the following Collection

Hide metadata