Abstract
I denne oppgaven tar jeg for meg NRK-programmet Hjernevask, samt debatten som oppsto i forbindelse med serien. Oppgaven har et retorisk utgangpunkt. Med dette utgangspunktet blir det gjort analyse av argumentasjonen i programmet. Denne er også støttet opp av en toposanalyse og en stemmeanalyse. Den tilknyttede debatten blir trukket inn som viktig del av konteksten.
Selv med et nokså avgrenset område for analyse, argumentasjon og stemme, har analyseobjektet svært mange nivåer som kan være gjenstand for analyse og diskusjon. I argumentasjonsanalysen analyseres først og fremst argumentasjonen til de deltagende forskerne i programmet, inndelt i henholdsvis biologisk orienterte og samfunns- og kulturvitenskapelig orienterte forskere. I toposanalysen analyseres dette ytterligere ved å peke på hvor argumentasjonen er hentet fra, formelt og innholdsmessig. I stemmeanalysen sies det noe om hvem som får komme til ordet, og på hvilken måte. En utdyping av dette gjøres ved å se på hvordan programskaperne orkestrerer stemmene, altså sine kilder, og på denne måten bruker sin retoriske makt til å konstruere teksten.
Metodisk tar oppgaven utgangspunkt i hermeneutisk tradisjon, og analysene er kvalitative. Som tilnærmingsmåte benyttes abduksjon. Analysene søker ved hjelp av denne metoden ny kunnskap om den foreliggende teksten, og det blir et mål å forsøke å avdekke tekstkulturelle mønstre og normer, for igjen å kunne sette frem nye hypoteser om teksten og tekstkulturen den hører til. Når det snakkes om tekstkultur kan det være nærliggende å snakke om genre, og dette blir det også diskutert.