Hide metadata

dc.date.accessioned2013-03-12T11:55:06Z
dc.date.available2013-03-12T11:55:06Z
dc.date.issued2010en_US
dc.date.submitted2010-11-14en_US
dc.identifier.citationOlaussen, Marius. Ei evaluering av talekvaliteten til den syntetiske stemmen Brage. Masteroppgave, University of Oslo, 2010en_US
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/26726
dc.description.abstractSyns- og lesehemmete studenter i høyere utdanning har behov for tilpasset studielitteratur. Norsk lyd- og blindeskriftbibliotek har ansvaret for å tilrettelegge og produsere denne studielitteraturen. Over halvparten av studiebøkene NLB tilrettelegger, produseres med talesyntese. For å styrke tilbud til studentene, ble NLB i 2008 bevilget én million kroner av Kunnskapsdepartementet. NLB inngikk et samarbeid med det svenske Talboks- och punktskriftsbiblioteket om å tilpasse deres ”tekst-til-tale”-system Filibuster fra svensk til norsk bokmål. Filibuster ble særlig utviklet for å tolke og behandle utfordringer som særpreger studielitteratur. Høsten 2009 ble den norske stemmen Brage lansert. Hensikten med denne studien er å evaluere talekvaliteten til Brage med tanke på hvor velegnet stemmen var til å formidle studielitteratur. Fire forskningsspørsmål ble formulert: - Hvordan opplever studenter med et lesehandikap talekvaliteten til Filibuster med Brage, vurdert etter sentrale kriterier innenfor evalueringsforskninga? - Hvor tydelig er Brage sammenliknet med andre norske talesynteser? - Hvor velegnet synes Brage å være til å formidle studielitteratur? - Hvordan bør Filibuster med Brage videreutvikles? Det ble gjennomført en brukerundersøkelse og en tydelighetstest (SUS-test). Utvalget til brukerundersøkelsen besto av 79 studenter. Data ble samlet inn gjennom et spørreskjema med spørsmål og svaralternativ, samt noen åpne spørsmål. Følgende evalueringskriterier ble lagt til grunn for spørreskjemaet: velegnethet, tydelighet, naturlighet, aksept og behagelighet. En SUS-test med 18 informanter ble i tillegg brukt for å måle tydelighet. Det empiriske materialet viste at studentene i hovedsak opplevde talekvaliteten til Brage som god. Brage synes å være velegnet til å produsere studielitteratur generelt sett, men må trenes ytterligere innenfor visse studieretninger. SUS-testen viste at Brage sammenliknet med to andre syntetiske stemmene, skåret jevnt over høyere enn begge disse. Studien har gitt viktig informasjon for det videre arbeidet. Det er foreslått enkelte verktøy og tiltak for å forbedre talekvaliteten til Brage.nor
dc.description.abstractPrint disabled students in higher education require adapted academic literature. The Norwegian Library of Talking Books and Braille (NLB) is responsible for adapting and producing academic literature. Over half of the students’ literature adapted by NLB, is being produced with speech synthesis. In 2008 NLB appropriated a million Norwegian kroner from the Department of Education in order to strengthen the services for print disabled students. NLB decided to collaborate with the Swedish Library of Talking Books and Braille to customise their “text-to-speech” system Filibuster from Swedish to Norwegian Bokmål. Filibuster was particularly designed to interpret and process academic literature with all its distinctive textual challenges. In autumn 2009, the Norwegian voice Brage was launched. The purpose of this study is to evaluate the voice quality of Brage in terms of how this synthetic voice was well suited to convey academic literature. Four research questions were formulated: - How do students with print disability experience the voice quality of Filibuster with Brage, assessed by key criteria given in the evaluation research? - How intelligible is Brage compared with other Norwegian synthetic voices? - How suitable does Brage seem to be to impart academic literature? - How should Filibuster with Brage be improved further? A user survey and an intelligibility test (SUS-test) were conducted. The sample for the user survey consisted of 79 print disabled students. Data were collected through a questionnaire with questions and answer alternatives, as well as some open questions. The following evaluation criteria were the basis for the questionnaire: suitability, intelligibility, naturalness, acceptance and likeability. A SUS-test with 18 informants was also used to measure intelligibility. The empirical data showed that students generally perceived the voice quality of Brage as good. Brage seems to be well suited to produce academic literature in general. However, Brage needs to be trained further in certain branches of study. The SUS-test showed that Brage compared with the two other synthetic voices on the average scored higher than both of these two synthetic voices. The study has provided important information for future work with Filibuster and Brage. Some tools and actions have been given to improve the voice quality of Brage.eng
dc.language.isonoben_US
dc.titleEi evaluering av talekvaliteten til den syntetiske stemmen Brage : med vekt på velegnethet i forhold til formidling av studielitteraturen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.date.updated2011-04-18en_US
dc.creator.authorOlaussen, Mariusen_US
dc.subject.nsiVDP::018en_US
dc.identifier.bibliographiccitationinfo:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Olaussen, Marius&rft.title=Ei evaluering av talekvaliteten til den syntetiske stemmen Brage&rft.inst=University of Oslo&rft.date=2010&rft.degree=Masteroppgaveen_US
dc.identifier.urnURN:NBN:no-27524en_US
dc.type.documentMasteroppgaveen_US
dc.identifier.duo107876en_US
dc.contributor.supervisorJanne Bondi Johannessenen_US
dc.identifier.bibsys112296971en_US
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/26726/1/Olaussen.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata