dc.date.accessioned | 2013-03-12T11:52:47Z | |
dc.date.available | 2013-03-12T11:52:47Z | |
dc.date.issued | 2003 | en_US |
dc.date.submitted | 2003-03-14 | en_US |
dc.identifier.citation | Kyvik, Salmund. Hvordan henvender lærebøker i norsk seg til gutter?. Hovedoppgave, University of Oslo, 2003 | en_US |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/10852/26613 | |
dc.description.abstract | Denne oppgaven er en litteraturdidaktisk undersøkelse av lærebøker i norsk på 8. trinn. Mitt prosjekt er å undersøke hvordan norskbøkene fungerer for gutter på dette trinnet, og undersøkelsen er komparativ i den forstand at jeg har sammenlignet med hvordan bøkene fungerer for jenter.
Det er særlig leseaspektet jeg er opptatt av. Hvordan er boka laget for å få guttene til å lese i den? Ikke minst PISA-undersøkelsen har bidratt til å sette gutter og lesing i fokus.
Jeg tar utgangspunkt i to læreverk i norsk for ungdomsskolen:Pegasus (Universitetsforlaget) og Fra saga til CD (Forlaget Fag og Kultur). Dette er noen av de mest utbredte lærebøkene. Klassetrinnet er valgt dels siden det er første år på ungdomsskolen, og dels siden det var her og på 5. trinn at de nye lærebøkene etter L97 ble introdusert.
Foruten å gå gjennom selve de aktuelle lærebøkene, har jeg tatt for meg læreplanen i norsk etter L97. Jeg har gjennomført en spørreundersøkelse for elever på 8. trinn, og en for norsklærere på trinnet. Jeg har videre hatt en intervjurunde med elever som bruker bøkene, og jeg har intervjuet forfatterne av norskverkene, forlagsredaktører og konsulenter.
Gjennom arbeidet har jeg villet belyse i hvilken grad man har tatt hensyn til kjønn og lesing i lærebøkene.
Undersøkelsen viser at læreplanen i liten grad tar opp problemet med å få elevene til å bli interesserte i å lese, og at mange av temaene som er lagt til 8. klasse er tunge og vanskelig for trinnet. Derfor blir også selve norskboka tung for mange, og spesielt for gutter. Imidlertid har forfatterne vært oppmerksomme på at det ofte er tungt å få guttene med i norskaktivitetene. De to forfatterteamene har valgt forskjellige løsninger for å prøve å få med elevene. | nor |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.title | Hvordan henvender lærebøker i norsk seg til gutter? : Norskbokas appell til elever i 8. klasse. En undersøkelse rundt Pegasus og Fra saga til CD | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.date.updated | 2006-01-04 | en_US |
dc.creator.author | Kyvik, Salmund | en_US |
dc.subject.nsi | VDP::042 | en_US |
dc.identifier.bibliographiccitation | info:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Kyvik, Salmund&rft.title=Hvordan henvender lærebøker i norsk seg til gutter?&rft.inst=University of Oslo&rft.date=2003&rft.degree=Hovedoppgave | en_US |
dc.identifier.urn | URN:NBN:no-7727 | en_US |
dc.type.document | Hovedoppgave | en_US |
dc.identifier.duo | 9289 | en_US |
dc.contributor.supervisor | Torill Steinfeld | en_US |
dc.identifier.bibsys | 031740928 | en_US |