Hide metadata

dc.date.accessioned2013-03-12T11:52:21Z
dc.date.available2013-03-12T11:52:21Z
dc.date.issued2009en_US
dc.date.submitted2009-05-01en_US
dc.identifier.citationFossanger, Hilde Kristine Fjærtoft. Brandingannonsen. Masteroppgave, University of Oslo, 2009en_US
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/26608
dc.description.abstractI oppgaven tar jeg for meg fem organisasjoners brandingannonser som alle stod på trykk i Aftenpostens jobbilag i perioden april 2007 – januar 2008. Oppgaven har to perspektiv. Det ene perspektivet består i å bruke modelleserbegrepet som metode for å si noe om hvem de ulike annonsene retter seg mot og kommuniserer med. Et funn er at mange annonsører ser ut til å undervurdere den effekten bilder har på kommunikasjonen som helhet, noe som medfører at det ikke alltid er de mest hensiktsmessige modelleserne som bygges opp. Det andre perspektivet er etisk fundert, der jeg drøfter hvilke etiske implikasjoner det har at merkevarebygging benyttes ved rekruttering av arbeidskraft. Gjennom at brandingannonsene i utstrakt grad er multimodale og arena for iscenesettelse av de ulike organisasjonene såvel som ulike lesere, er de preget av symbolske handlinger. Brandingannonsen er også preget av latent strategiske handlinger, der avsenderne har ulike strategiske mål med annonsene utover det som kommer fram i talehandlingene. Avgjørende her er det at latent strategiske handlinger ikke kan lykkes uten kommunikative handlinger, og på den måten underkommuniseres den strategiske dimensjonen. Tilsynelatende er annonsene orientert mot livsverden og kommunikative handlinger. Jeg hevder i forlengelsen av dette at vi har å gjøre med en sammenblanding av ulike rasjonaliteter, der livsverden og systemverden veves inn i hverandre.nor
dc.language.isonoben_US
dc.titleBrandingannonsen : modelleserkonstruksjoner og handlingstyper i fem organisasjoners annonseren_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.date.updated2009-11-24en_US
dc.creator.authorFossanger, Hilde Kristine Fjærtoften_US
dc.subject.nsiVDP::042en_US
dc.identifier.bibliographiccitationinfo:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Fossanger, Hilde Kristine Fjærtoft&rft.title=Brandingannonsen&rft.inst=University of Oslo&rft.date=2009&rft.degree=Masteroppgaveen_US
dc.identifier.urnURN:NBN:no-23008en_US
dc.type.documentMasteroppgaveen_US
dc.identifier.duo91372en_US
dc.contributor.supervisorKjell Lars Bergeen_US
dc.identifier.bibsys093805748en_US
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/26608/1/MasteroppgavexxHildexFossanger.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata