Abstract
Mitt siktemål med oppgaven har vært å gi en ny innfallsvinkel til en litterær analyse. Samtidig som jeg gjerne ville vise den nære relasjonen mellom edisjonsfilologi og litterære analyser. Nygenetikken er en hittil nokså ukjent retning i Norge, og jeg ønsket også å introdusere denne teorien og vise hvordan metoden kunne brukes på en norsk klassiker. Valget av Gengangere som primærtekst kom av to ting: For det første passet dette materialet godt til denne typen analyse. Materialet inneholdt flere typer notater og to typer manuskripter. For det andre er Gengangere et av Ibsens mest leste dramaer, og det er ikke enighet blant litteraturforskerne om tolkningen av dette stykket. Derfor ville jeg bruke en etablering av førteksten til å belyse det ferdige verket.
Nygenetikken er en egen retning som plasserer seg innenfor edisjonsfilologien. Denne retningen dreier seg om studier knyttet til skriveproduksjonen, særlig litterære tekster. Flere nygenetikere har utviklet metoder for å danne et verks førtekst, l’avant texte, som er en oppkonstruert, syntetisk framstilling av forfatterens arbeidsprosess fram til det ferdige verket. Dette innebærer en fordypning i en forfatters notater og manuskripter. Jeg har brukt en metode utviklet av den franske nygenetikeren Daniel Ferrer som jeg har funnet i artikkelen ”Towards a Science of Literature: Manuscript Analysis and the Genesis of the Work”. Når førteksten er dannet har man funnet ut hvordan arbeidsprosessen kan ha sett ut: Hvordan notatene og manuskriptene følger hverandre i arbeidsprosessen.
Når førteksten er etablert lar jeg den belyse det ferdige, trykte verket. Jeg bruker altså førteksten i en litterær analyse. Sentrale spørsmål i denne analysen av Gengangere er:
Kan en etablering av førteksten fortelle oss noe om det ferdige stykket? Vil en analyse med hjelp av førteksten kunne si noe nytt om dramaet? Hvordan har karakterene utviklet seg? Og hva sier denne utviklingen om personene? Når kom ”gjengangerne” inn i arbeidet med verket? Og hva slags rolle har dette symbolet hatt i arbeidsprosessen? Ibsen er også kjent for sine klassiske komposisjonsmønstre. Særlig Gengangere har blitt hyllet for sin likhet med den klassiske greske tragedien. Jeg har derfor også undersøkt hvordan Ibsen arbeider med stykkets form.