Abstract
Masteroppgaven har som mål å finne ut hvordan tekstforfatter Grutle Kjellson i Enslaved bruker norrøn mytologi i tekstproduksjonen for å bygge opp en motstander til kristendommen i fraværet av kristendommens djevelskikkelse. Jeg ser på konstruksjonen av motstanderen, tekstens to fiender, bruk av tempus, pronomen, bilder, formelle trekk, samt intertekstualitet og avvik. Jeg gjør en nærlesing av syv tekster fra Kjellsons tidlige produksjon: «Loke», «Fenris», «Jotunblod» og «Wotan» fra Frost (1994), «For Lenge Siden» fra Eld (1997), og «I lenker til Ragnarok (Loke – del II)» og «Blodhemn» fra Blodhemn (1998).
Sentralt i Kjellsons litterære prosjekt står millenarisme. Dette finner vi også hos øvrige norske black metalband. Begrepet er hentet fra religionsvitenskapen og betegner forestillingen om en kommende gullalder eller et storhetsrike som tenkes å skulle avløse en mørk eller forfallen samtid. Samfunnet og samfunnets støtter oppleves som korrumperte, og en omveltning av verdensordenen må til for å skape rettferdig styre og perfekt tilstand på jord. I møtet med Kjellsons lyrikk må dette tolkes som det nært knyttede forholdet mellom stat og kirke i Norge. Gullalderen var den førkristne tiden da de gamle verdiene gjaldt. For at vi skal kunne vende tilbake til denne tilstanden, må kristendommen fjernes. For å nå sitt mål skaper Kjellson en litterær motstander til kristendommen. Denne finner han i den norrøne hedendommen, forfedrenes religiøse skikkelser. Med hedendommens kaoskrefter skal fienden bekjempes. I tekstene sammenfiltres ondskapen og det ordnede kosmos’ fiende trer frem. Kristendommens tid er snart omme. Kreftene fra hedendommen er ikke lenger fanget. Lenkene er brutt.