Abstract
Denne masteroppgaven er en analyse av Sigrid Undsets Kristin Lavransdatter med Søren Kierkegaards eksistensfilosofi som forståelsesgrunnlag. Kierkegaard er kjent som forløperen for den eksistensialistiske filosofien som vokste fram på 1900-tallet. Det er ingen tvil om at Undset kjente Kierkegaards forfatterskap. Hun eide mange bøker av ham og refererte i flere av sine essays til ham og hans forhold til kristendommen. Kierkegaard presenterte i sin filosofi ulike stadier som representerer ulike livsholdninger. Disse stadiene kan være et relevant forståelsesgrunnlag for å analysere trilogien.
Mye av resepsjonen av Kristin Lavransdatter betoner konflikten i romanen som todelt og ”vertikal”. Den fokuserer på konflikten mellom jord og himmel. Jeg mener at det også kan være fruktbart og nyanserende å se på konflikten mer ”horisontalt”, og da i tre stadier; i flere steg på veien som Kristin går. Ser man bare den todelte konflikten, mister man noe av det etiske aspektet ved menneskelivet som Kierkegaard snakker om i sin filosofi og som inngår i hans beskrivelse av de tre livsstadiene. Det etiske aspektet, eller stadiet, mener jeg er viktig for den utviklingen Kristin har mot det religiøse. Min hypotese er at trilogiens tredeling representerer Kristins ulike faser i livet, og at jeg kan bruke Kierkegaards stadier, henholdsvis det estetiske, det etiske og det religiøse, som tolkningsredskaper for analysen.
Oppgaven vil først ta for seg Kierkegaards filosofi og hans stadier. Dernest følger det en bit om forholdet mellom Undsets og Kierkegaards kristendomsforståelse, noe som er viktig med tanke på å få fram noe av det kristne tankegodset de hadde felles. Etter presentasjonen av Kierkegaard, legger jeg fram en tredelt analyse av romanen. Denne utgjør hovedtyngden i oppgaven. Kransen blir sett i lys av det estetiske stadiet, Husfrue i lys av det etiske stadiet og Korset i lys av det religiøse stadiet. Til slutt oppsummeres de store tematiske linjene i innholdet.