Hide metadata

dc.date.accessioned2013-03-12T11:52:03Z
dc.date.available2013-03-12T11:52:03Z
dc.date.issued2004en_US
dc.date.submitted2005-01-13en_US
dc.identifier.citationAlvik, Ane. Identitet, fortid og fortelling. Hovedoppgave, University of Oslo, 2004en_US
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/26488
dc.description.abstractDenne hovedoppgaven viser hvordan Skammen framhever fortellingen som grunnleggende for hvordan mennesker fortolker sine liv og skaper sin egen identitet, og således kan ha en terapeutisk effekt. Oppgaven tar utgangspunkt i tre trekk ved jeg-fortelleren Idun Hovs psykiske tilstand; en dårlig utviklet følelse av egen identitet, en manglende oppfattelse av kontinuitet i livshistorien og en uro som gang på gang driver henne ut på streifing. Disse tre trekkene forklares ut fra traumatiske opplevelser i Iduns fortid og behovet for å distansere seg følelsesmessig fra disse opplevelsene. Som resultat av dette behovet, er deler av fortida hennes fortrengt, men har virket inn på livet hennes utenfor hennes bevissthet. Den psykiske tilstanden manifesterer seg i jeg-fortellerens fortelleteknikk. Hun distanserer seg fra sin egen fortid ved hjelp av en tilnærmet autoral eller "autoralisert" fortellerstemme, der hun i økende grad forteller om seg selv i tredjeperson når hun kommer inn på traumatiske minner, eller delegerer fortellerstemmen til andre fortellerinstanser. Dette skjer parallelt med avvik i tidsrelasjonene i romanen, der behovet for distanse viser seg ved at minner i første omgang kun dukker opp i løse glimt, mens den fullstendige avdekkinga av begivenheten utsettes i det lengste. Den autoraliserte fortellerstemmen brukes også for å skape mindre distanse i forbindelse med begivenheter jeg-fortelleren ikke selv tar del i. Til slutt i oppgaven gjøres det rede for Iduns to måter å dikte på; den destruktive "diktninga med kroppen" og den konstruktive "diktninga på papiret". I fokus står skriveprosjektet hennes, både intensjonene med å skrive og den terapeutiske virkningen av prosessen. Nedskrivningen av livshistorien hennes tar form av en prosess som psykologen Mark Freeman kaller nyskriving av selvet, der fortida gis ny mening i lys av nåtida gjennom fortolkning. Gjennom skriveprosessen gjenopprettes erindringen og kontinuiteten i livsoppfattelsen, og hun blir i stand til å opprettholde sin egen identitet. Endringene i den psykiske tilstanden vises også i fortelleteknikken i slutten av romanen. Ungdomskjæresten Arons tilbakekomst viser seg å være en viktig tilleggsfaktor for Iduns rehabilitering, og ved å starte et nytt liv med ham, får hun kanalisert uroen over i noe konstruktivt.nor
dc.language.isonoben_US
dc.titleIdentitet, fortid og fortelling : en analyse av Bergljot Hobæk Haffs roman Skammen med vekt på fortellerteknikk og fortelling som terapeutisk middelen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.date.updated2006-01-04en_US
dc.creator.authorAlvik, Aneen_US
dc.subject.nsiVDP::042en_US
dc.identifier.bibliographiccitationinfo:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Alvik, Ane&rft.title=Identitet, fortid og fortelling&rft.inst=University of Oslo&rft.date=2004&rft.degree=Hovedoppgaveen_US
dc.identifier.urnURN:NBN:no-10468en_US
dc.type.documentHovedoppgaveen_US
dc.identifier.duo23899en_US
dc.contributor.supervisorPer Thomas Andersenen_US
dc.identifier.bibsys050879251en_US
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/26488/1/hovedoppgave.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata