Hide metadata

dc.date.accessioned2013-03-12T11:51:59Z
dc.date.available2013-03-12T11:51:59Z
dc.date.issued2004en_US
dc.date.submitted2004-10-28en_US
dc.identifier.citationHauge, Trude. "...alt du ser med auga lukka". Hovedoppgave, University of Oslo, 2004en_US
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/26483
dc.description.abstractDenne hovedoppgaven er en lesning av Frode Gryttens Bikubesong, med fokus på tre sentrale elementer i Gryttens forfatterskap; identitet, utenomtekstlige referanser og populærkultur. Bikubesong er en moderne kollektivroman med utgangspunkt i 1990-tallets Odda. Jeg leser boka som en roman om identitet og bygger min analyse hovedsaklig på sosiologen Anthony Giddens’ teorier om identitetsdannelse i sen-moderne tid. Jeg forsøker i avhandlingen å vise hvordan menneskene vi møter i romanen strever med hvert sitt refleksive identitetsprosjekt i et Odda-samfunn som står på terskelen mot det sen-moderne. Romanen ser ut til å bygge på et identitetssyn som ligger tett opptil det Giddens presenterer i sin bok Modernitet og selvidentitet. Selvet og samfundet under sen-moderniteten. Bikubesong utfordrer imidlertid Giddens’ teorier på enkelte punkter, og jeg utvider derfor det teoretiske fundamentet underveis. Psykologen Jerome Bruners teorier i Making stories. Law, Literature, Life gir et utfyllende bidrag når det gjelder den sosiale konteksten og andre menneskers betydning for en persons identitetsdannelse. Videre i avhandlingen setter jeg søkelyset på utenomtekstlige referanser i romanen. Utenomtekstlige referanser, særlig til populærkulturen, er nærmest blitt Frode Gryttens varemerke. Jeg legger Gerard Genettes Palimpsests til grunn når jeg undersøker referansene nærmere og forsøker å redegjøre for hvilke typer utenomtekstlige referanser som forekommer og hvordan de får betydning for interpretasjonen av romanen. Det fremkommer i avhandlingen at referansene til populærkultur er spesielt sentrale. Referansene til populærmusikken står i en særstilling og krever et annet analyseverktøy enn det Genettes teorier kan tilby, idet musikktekster er tonesatt og tilhører et annet uttrykksmedium enn litteraturens tekster. Undersøkelsen av referansene til musikk bygger på intermediale teorier, i hovedsak Werner Wolfs teorier om musikalisering av litteratur. Samfunnet romanpersonene lever i, er sterkt influert av populærkulturen, og romanpersonenes identitet skapes i og påvirkes av denne konteksten. Dette tydeliggjøres i boka gjennom de mange referansene til populærkultur og musikk. De tre elementene identitet, utenomtekstlige referanser og populærkultur knyttes derfor sammen, både i romanen og i min avhandling.nor
dc.language.isonoben_US
dc.title"...alt du ser med auga lukka" : identitet, utenomtekstlige referanser og populærkultur i Frode Gryttens Bikubesongen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.date.updated2006-01-04en_US
dc.creator.authorHauge, Trudeen_US
dc.subject.nsiVDP::042en_US
dc.identifier.bibliographiccitationinfo:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Hauge, Trude&rft.title="...alt du ser med auga lukka"&rft.inst=University of Oslo&rft.date=2004&rft.degree=Hovedoppgaveen_US
dc.identifier.urnURN:NBN:no-10479en_US
dc.type.documentHovedoppgaveen_US
dc.identifier.duo21803en_US
dc.contributor.supervisorPer Thomas Andersenen_US
dc.identifier.bibsys050945122en_US
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/26483/1/21803.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata