Hide metadata

dc.date.accessioned2013-03-12T11:52:19Z
dc.date.available2013-03-12T11:52:19Z
dc.date.issued2001en_US
dc.date.submitted2002-10-01en_US
dc.identifier.citationSæther, Elin Karina Overaa. "Jeg er der du leste". Hovedoppgave, University of Oslo, 2001en_US
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/26476
dc.description.abstractMålet med oppgaven: Utforske det skjulte og 'tause' ved elevers resepsjon. Utgangspunkt for innsamling av materialet: 8-åringers lesning av Mio, min Mio av Astrid Lindgren. Et prosjekt i egen klasse. Materialet: Tegninger, tekster, elevlogger og lærerlogger. Forskningperspektiv: Elevportrett som forskningssjanger. Flere språk. Barn uttrykker seg ved å ta i bruk flere `språk`enn det verbale: ord og tegninger sett under ett som det tredje språk , drama og bevegelse. Empiriske studier av 12 elevers resepsjon. Teoretisk fundament. Forskeren er deltagende observatør. Den personlige stemmen kan høres idet de faglige og personlige perspektivene ligger i språket. Jeg ser begrepene opplevelse og innlevelse som menings-strukturer til å forstå hva som skjer hos elevene. Mitt perspektiv er at de opplever mye mer i sin lesning enn hva læreren oppdager. Men mye vil være vanskelig og også umulig å sette ord på. Ved å benytte teknikken med elevportrett får man satt fokus på flere sider hos eleven; som faglig ståsted, sosial og emosjonell kompetanse, kreative sider og sider som eventuelt er lite påaktet. En artikkel om barns bildespråkverden introduserer et tredje språk, et mixed medium , der tegningen utfyller der ord og skriftkompetanse ikke strekker til. Det essensielle for barn er mening. Kunnskapssynet er at kunnskap skjer. Det er ikke. Det blir. Triangulering. Ved å sammenholde de ulike sidene ved det innsamlede materialet for hver elev, kan jeg danne meg et mer helhetlig bilde av resepsjonen. Spørreundersøkelsen sier noe om elevens reaksjon på boka. Loggen sier noe om reaksjonen på undervisningsopplegget, kontekst, og det situasjonelle, gruppen de tilhørte. Generalisering: barns resepsjon er sammensatt og forskjelligartet, og de foretar en kontinuerlig adaptasjon i forhold til stoffet.nor
dc.language.isonoben_US
dc.title"Jeg er der du leste" : 8-åringers resepsjon av Mio, min Mioen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.date.updated2006-01-04en_US
dc.creator.authorSæther, Elin Karina Overaaen_US
dc.subject.nsiVDP::042en_US
dc.identifier.bibliographiccitationinfo:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Sæther, Elin Karina Overaa&rft.title="Jeg er der du leste"&rft.inst=University of Oslo&rft.date=2001&rft.degree=Hovedoppgaveen_US
dc.identifier.urnURN:NBN:no-36580
dc.type.documentHovedoppgaveen_US
dc.identifier.duo2140en_US
dc.contributor.supervisorÅsfrid Svensenen_US
dc.identifier.bibsys01151423xen_US


Files in this item

FilesSizeFormatView

No file.

Appears in the following Collection

Hide metadata