Abstract
Fortelling, identitet og leserperspektiv er tre sentrale begreper i min analyse. Mitt mål har vært å se på sammenhengen mellom resultatene av den narratologiske undersøkelsen og sentral tematikk i Halvbroren. Etterhvert som jeg arbeidet med denne romanen, utviklet det seg også et behov for å kommentere hvordan teksten kommuniserer med en leser. Dette er noe Lars Saabye Christensen selv har uttalt at han er opptatt av. Jeg har også vært inne på fortellingens terapautiske funksjon for hovedkarakteren Barnum, samt i forhold til leseren. Jeg fant det også naturlig å påpeke noen sammenhenger mellom kompositoriske trekk og tematikk i den siste delen av hovedoppgaven. Romanens underholdningsdimensjon preger også formmessige aspekter i Halvbroren. Jeg har derfor kommentert noe av dette underveis og til slutt i oppgaven. Romanen viser at det ikke er ukomkplisert å berette sin livshistorie som en samlet fortelling og dermed skrive en selvbiografi. Ellipser eller "hull" i historien gjør dette vanskelig, samt de erfaringene Barnum gjør seg. Det at hovedpersonen strever med å skrive en biografi må forstås i lys av krigens hendelser og i lys (post)modernistisk identitetsproblematikk. Sentrale teoretikere er Jerome Bruner, Svend Bjerg og Friedrich Nietzsche.