Abstract
Sammendrag
Min hovedoppgave er en undersøkelse av møtet mellom dikt og bilder. To bøker med Stein Mehrens (f. 1935) dikt og bilder er utgangspunktet for mine analyser, og målet er å undersøke påvirkningen mellom diktet og bildet.
Få er likegyldig til bildet, plassert i boken. Jeg gir en kort historikk for å vise til hva som ligger til grunn for våre holdninger til bildet, og gjør rede for konflikter og diskusjoner som ligger til grunn for den generelle holdningen vi har til bildet i dag. Studiet av forholdet mellom kunstartene har tradisjoner som går tilbake til antikken. Jeg viser til diskusjoner innenfor estetikken, og gir en skisse av interartforskningens utfordringer i dag. Store deler av den flermediale forskningen er rettet mot spørsmålet om hvordan de forskjellige uttrykkene er forskjellige. Min innfallsvinkel skiller seg ut ved at jeg vil undersøke hvordan dikt og bilde påvirker hverandre innenfor et felles uttrykk. Jeg finner støtte i denne innfallsvinkelen hos W.J.T. Mitchell.
Gjennom analyser av diktene finner jeg en betrakterholdning i diktene. Den fremmer et bildesyn som blant annet står i overensstemmelse med plasseringen av Stein Mehren som en logos-dikter i Per Thomas Andersens avhandling om emnet. Jeg har kommet frem til at de trekkene som er mest knyttet til det konkrete, har dominans i interaksjonen mellom diktet og bildet. Dette undersøker jeg blant annet gjennom å se det samme diktet i to forskjellige sideoppslag; der ett bilde er figurativt utformet, mens det andre er abstrakt. I et mer helhetlig perspektiv viser jeg til serielle kvaliteter ved bildene i boken, og hever repetisjonen som et sentralt moment i verket.