Abstract
I denne oppgaven ser jeg på musikkens rolle i Rubato. Jeg viser hvilke musikalske virkemidler forfatteren har lagt vekt på i romanen, hvordan dette påvirker teksten på ulike plan, og hvilken betydning dette får for romanens hovedperson, Stein. Jeg forholder meg til forskningsfeltet musikk og litteratur, og særlig til Werner Wolfs diskusjoner omkring musikalisering av litteratur. I løpet av oppgaven forsøker jeg også å dekode romanens tittel, og jeg kommer fram til ulike, men ikke gjensidig eksluderende tolkninger.
Det første musikalske virkemidlet jeg tar for meg, er repetisjon. Nedslagsfeltene mine er virkemidlets påvirkning på romanens heilhetlige form, hendelsesforløpet, setningsoppbygginga, bruken av ledemotiv, og Steins personlighet. I oppgavens tredje kapittel ser jeg på virkemidlet tempo og på tidsdimensjonen, i musikken, i romanens språk, i forhold til Steins musikkhistoriske preferanser, og i Steins liv for øvrig. I kapittel 4 tar jeg for meg romanens komposisjon, først i grove trekk, deretter bruken av analepser, og til sist komposisjon på detaljnivå i to kapitler. I detaljanalysen bruker jeg Peter Brasks metode for komposisjonsanalyse som verktøy. Fokuset i kapittel 5 ligger på hørselssansen, og jeg ser på dynamikk og rytmikk i utvalgte deler av teksten. Jeg forholder meg til to ulike former for rytmikk; på detaljnivå ved hjelp av skandering, samt Steins tankemessige og språklige nivåskifter som rytmisk fenomen.
Til slutt oppsummerer jeg resultatene av undersøkelsene jeg har foretatt, og beslutter å gi Rubato betegnelsen musikalisert litteratur. Jeg konkluderer også med at overføring av musikalske virkemidler, utført av en kyndig hånd og vilje, kan være svært berikende for litteraturen.