Hide metadata

dc.date.accessioned2013-03-12T11:52:57Z
dc.date.available2013-03-12T11:52:57Z
dc.date.issued2011en_US
dc.date.submitted2011-05-03en_US
dc.identifier.citationDehle, Erik. "Gå som en spårhund där sanningen trampade". Masteroppgave, University of Oslo, 2011en_US
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/26435
dc.description.abstractProblemstillingen for denne avhandlingen er: Hva er Tomas Tranströmers poetikk slik denne dels nedfelles i diktningen og dels fremgår av forfatterens egne ord i intervjuer, brev og annen prosa? Jeg spør helt enkelt: Hva er Tranströmers dikteriske prosjekt, og hvordan gjør han det? I lys av problemstillingen er målet med avhandlingen å utforme en slags akademisk håndbok om forfatterskapet, dvs. å utforme og definere en inngangsport til Tranströmers poesi på en så poengtert og presis måte som mulig. Min utgangshypotese er at det dikteriske prosjektet dypest sett springer ut av en inderlig sannhetsstreben hos dikteren. Det er sannheten om den mangslungne eksistensen dikteren søker å nå i og med sin sentrallyriske diktning. At det forholder seg slik, er det første jeg gir belegg for. Dernest redegjør jeg for Tranströmers sannhetsforståelse rent generelt. Hva mener han med sin bruk av begrepet sannhet? Etter mitt syn har han en dobbeltsidig sannhetsforståelse: Sannhet blir dels betraktet som overflatefenomen og dels som dybdefenomen. Sannheten på et overflatenivå er at tilværelsen er formet, strukturert og bestemt av ulike typer grenser, slik som grensen mellom subjekt og objekt f.eks.. På et dyperliggende nivå er sannheten en annen: Det som på overflaten virker grenseinndelt, hører egentlig sammen på en eller annen måte. Sannhet innebærer altså generelt sett enten eksistensielle grenser eller overskridelser av de samme grensene. På bakgrunn av denne tosidige sannhetsforståelsen redegjør jeg i neste omgang for Tranströmers idémessige posisjon og verdensbilde. Et sentralt poeng her er å vise hvordan hans generelle sannhetsforståelse basert på begrepsparet grense-overskridelse preger hele hans virkelighetsforståelse for øvrig, om det så gjelder hans syn på religion, virkelighetens ontologi, tidsfenomenet, historien, mennesket, samfunnet eller kunsten. Kort sammenfattet argumenterer jeg for øvrig for at Tranströmers idémessige posisjon er grunnleggende romantisk. Verdensbildet er så vel idealistisk som monistisk, organisk og panteistisk, forklarer jeg. Det romantiske preget er imidlertid oppveid og balansert med en realistisk saklighet som hører 1900-tallet til. I siste del forsøker jeg å vise hvordan Tranströmers verdensbilde og idémessige posisjon blir omgjort til diktning. Jeg hevder her at Tranströmers diktning er preget av fem ulike poetisk grep som hver for seg og til sammen bidrar til å få frem hans monistiske, organiske og panteistiske verdensbilde.nor
dc.language.isonoben_US
dc.title"Gå som en spårhund där sanningen trampade" : en studie i Tomas Tranströmers poetikken_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.date.updated2012-11-27en_US
dc.creator.authorDehle, Eriken_US
dc.subject.nsiVDP::042en_US
dc.identifier.bibliographiccitationinfo:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Dehle, Erik&rft.title="Gå som en spårhund där sanningen trampade"&rft.inst=University of Oslo&rft.date=2011&rft.degree=Masteroppgaveen_US
dc.identifier.urnURN:NBN:no-30076en_US
dc.type.documentMasteroppgaveen_US
dc.identifier.duo119375en_US
dc.contributor.supervisorPer Thomas Andersenen_US
dc.identifier.bibsys123687462en_US
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/26435/1/DehlexMasteroppgave.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata