Hide metadata

dc.date.accessioned2013-03-12T11:52:26Z
dc.date.available2013-03-12T11:52:26Z
dc.date.issued2010en_US
dc.date.submitted2010-12-10en_US
dc.identifier.citationStorrusten, Kristin Hamran. Men hva leser lærerne?. Masteroppgave, University of Oslo, 2010en_US
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/26433
dc.description.abstractMålet med norskfaget er ifølge læreplanen at elevene skal utvikle leselyst og lesevaner. Kunnskapsdepartementet holder frem lesing som et virkemiddel for at norske barn og ungdommer skal bli kompetente samfunnsborgere. Det er norsklærerne som skal motivere elevene til å bli lesere, og det hviler dermed et tungt ansvar på dem for å sørge for at elevene rustes til deltakelse i samfunnsliv og arbeidsliv. Jeg har undersøkt noen av norsklærerne, nemlig de som underviser i videregående skole. For hva leser de egentlig selv? Når leser de, og hvorfor leser de? Det finnes knapt statistikk om denne gruppen. Man kjenner til «den mytiske norsklæreren», som er glad i å lese, inspirerer elevene sine og utfordrer dem, slik frøken Honey i Roald Dahls Matilda gjør. For å kunne inspirere og utfordre er det vesentlig at norsklærerne selv brenner for litteratur, men i didaktikkforskningen har det til nå vært liten oppmerksomhet på betydningen av lærerens erfaringsverden. Hvis en slik betydning skal fastslås, må først norsklærernes lesevaner og litterære preferanser kartlegges. Denne oppgaven er basert på en kvantitativ spørreundersøkelse om lesevaner og lesepreferanser blant norsklærere i videregående skole, foretatt våren 2010. Hensikten har vært å avklare forhold som dreier seg om deres litteraturinteresse. Spørreskjemaet inneholdt spørsmål i fire hovedkategorier: Spørsmål om bakgrunnsfaktorer, lesevaner, lesefellesskap og personlige preferanser. Undersøkelsen omfatter lærere i Nordland, Hordaland, Aust-Agder, Østfold, Akershus og Oppland. Svarene fra totalt 270 norsklærere danner grunnlag for resultatene som legges frem og diskuteres. Norsk er et identitetsfag. Jeg vil argumentere for at uttrykket ikke bare skal knyttes til elevenes identitet, men også til lærernes. Norsklærerne er opptatt av det å være lesende mennesker. De som leser mindre enn de gjorde tidligere, omtaler det som en tapssituasjon. To tredjedeler av respondentene oppgir litteraturinteresse som en av de viktigste årsakene til at de ble norsklærere. Da oppleves det paradoksalt at yrket gir liten tid til lesing av egen interesse.nor
dc.language.isonoben_US
dc.titleMen hva leser lærerne? : en undersøkelse av lesevanene til norsklærere i videregående skoleen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.date.updated2012-03-05en_US
dc.creator.authorStorrusten, Kristin Hamranen_US
dc.subject.nsiVDP::042en_US
dc.identifier.bibliographiccitationinfo:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Storrusten, Kristin Hamran&rft.title=Men hva leser lærerne?&rft.inst=University of Oslo&rft.date=2010&rft.degree=Masteroppgaveen_US
dc.identifier.urnURN:NBN:no-26533en_US
dc.type.documentMasteroppgaveen_US
dc.identifier.duo109815en_US
dc.contributor.supervisorMarianne Egelanden_US
dc.identifier.bibsys11229586xen_US
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/26433/1/Storrusten_Master.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata