Abstract
Fantasivenner er et kjent motiv i barnelitteratur. Disse figurene forekommer i høyst ulike former og formål. Kjennetegnet er at de står i et nært forhold til en barnlig hovedperson, og at de i større eller mindre grad utvikler en form for egen personlighet. Som tekstmateriale har jeg valgt å bruke to av klassikerne blant bøker om fantasivenner, Anne-Cath.Vestlys serie om Lillebror og Knerten , og Astrid Lindgrens serie om Lillebror og Karlsson på taket . Bakgrunnen for å ta utgangspunkt i disse to er at de representerer to vidt forskjellige typer fantasivenner. Knerten og Karlsson kan sees på som to motpoler blant fantasivenner i nordisk barnelitteratur.
I oppgaven foretar jeg en analyse av hver av seriene, etterfulgt av en komparativ analyse. Problemstillingen er å undersøke de to fantasivennenes ulike funksjoner i bøkene. Jeg ser også på om det er forskjell på fantasivennens rolle i en gjennomført realistisk bokserie og i en serie med fantastiske innslag, der fantasivennen selv er del av det fantastiske. For å sette problemstillingen i et bredere perspektiv trekker jeg inn flere nordiske barnebøker om fantasivenner. Dette gjøres med utgangspunkt i psykologisk teori om barn, fantasi og lek, og baseres på Freud og Rubinsteins ulike synspunkter på hvorvidt fantasi er kompensatorisk eller frigjørende.