Abstract
Denne avhandlingen er en undersøkelse av kunstnerboken som et sammensatt estetisk objekt. Jeg plukker den fra hverandre, setter den sammen igjen og studerer den fra alle mulige vinkler. Kunstnerboken er en marginal kunstform som er lite tatt for seg i forskningssammenheng. Denne avhandlingen er derfor et forsøk på å forstå kunstnerboken. Jeg prøver å beskrive hva kunstnerboken er og å undersøke hvordan den kan forstås. Kunstnerboken er et sammensatt estetisk objekt som har en fot både i kunsthistoriens og i litteraturvitenskapens fagfelt. Jeg forsøker i avhandlingen å se kunstnerboken i lys av teorier fra begge disse fagområdene og avslutter i det området som jeg kaller en utvidet estetikk. Under denne siste forståelseshorisonten ser jeg for meg at kulturelle objekter kan undersøkes uavhengig av hvilken type kunstuttrykk de er. Metoden i denne avhandlingen er å forstå et sammensatt estetisk objekt ved å anvende et utvalg av ulike estetiske teorier fra forskjellige estetiske fagfelt. Jeg har altså valgt å undersøke kunstnerboken fordi jeg mener at det er et optimalt tverrestetisk uttrykk. For å finne frem til kunstnerbokens kvalitet som tverrestetisk uttrykk må jeg søke på tvers av faggrenser, altså benytte meg av en tverrestetisk tilnærmingsform. Avhandlingens tverrestetiske utgangspunkt er en utfordring på to nivåer. Først og fremst problemet med å forstå et uttrykk som krever innsikt i to forskjellige fag. Og sist, men ikke minst, er det estetikkstudentens problem: å skrive en akademisk avhandling som skal fungere på tvers av fagfelt.