Hide metadata

dc.date.accessioned2013-03-12T11:47:16Z
dc.date.available2013-03-12T11:47:16Z
dc.date.issued2009en_US
dc.date.submitted2009-06-02en_US
dc.identifier.citationLangjord, Tuva. "And the pool was filled with water out of sunlight". Masteroppgave, University of Oslo, 2009en_US
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/26136
dc.description.abstractDenne oppgaven undersøker en lite utforsket dialog mellom to tekster, nemlig T. S. Eliots diktkvartett Four Quartets, og den sentrale buddhistfilosofen Nagarjunas hovedverk Mūlamadhyamakakārikā, eller Fundamental Wisdom of the Middle Way. Disse tekstene spenner over en tidskløft på rundt 1700 år. Allikevel er det tematiske og formuleringsmessige likheter mellom dem. Det er spesielt temaer som er sentrale for Nagarjunas buddhistiske skole madhyamika vi kan se spor av i Four Quartets, temaer som tomhet (shunyata) og tidløshet, en naturlig følge av tomhetsdoktrinen, men i Eliots og Nagarjunas behandling av tid ser vi også formuleringsmessige likheter. For å komme inn i materien og forstå hvordan Nagarjuna gjenspeiler seg i det langt senere verket Four Quartets, går oppgaven inn på hvordan nondualisme og særskilte buddhistiske begreper som shunyata, nirvana og doktrinen om de to sannheter er underliggende for kvartettene. Forskjeller på aristotelisk og indisk logikk er også med i puslespillbildet om nondualismen. Ofte nedfeller Eliots nonduale innsikter seg som språklige paradokser i kvartettene. Dette paradokssporet følges opp og analyseres i oppgaven. Tid og tidløshet er et emne som belyses gjennom paradoksbruken, det samme er tomhet og stillhet, og ofte fungerer paradoksene nærmest som zen-koaner som tankene ikke kan løse gjennom vanlig, lineær logikk. Gjennom denne figuren peker Eliot altså mot innsikter som språket i sin polaritet, det vil si dualitet, ikke kan fange. I oppgavens avsluttende del foreligger en tekstbasert analyse som går ut på å vise sammenhengene mellom Four Quartets og Mūlamadhyamakakārikā. Denne delen forsøker å samle og omslutte poengene som er skissert i de foregående kapitlene, og åpner for en hittil lite utforsket lesning av kvartettene. Med kunnskap om Nagarjuna spesielt og buddhistisk epistemologi generelt, åpner det seg en ny dimensjon i Four Quartets, som gir Eliots tetralogi en enda dypere klangbunn.nor
dc.language.isonoben_US
dc.title"And the pool was filled with water out of sunlight" : Nagarjuna og nondualitet i T. S. Eliots Four Quartetsen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.date.updated2009-11-13en_US
dc.creator.authorLangjord, Tuvaen_US
dc.subject.nsiVDP::041en_US
dc.identifier.bibliographiccitationinfo:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Langjord, Tuva&rft.title="And the pool was filled with water out of sunlight"&rft.inst=University of Oslo&rft.date=2009&rft.degree=Masteroppgaveen_US
dc.identifier.urnURN:NBN:no-23125en_US
dc.type.documentMasteroppgaveen_US
dc.identifier.duo92494en_US
dc.contributor.supervisorKjersti Baleen_US
dc.identifier.bibsys093738897en_US
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/26136/1/DUOmal_12.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata