Abstract
Målet for denne masteroppgaven er å vise at det finner sted en forvandlingsprosess i den eksperimentelle romanen. Utgangspunktet er patriarkalske og imperialistiske søylekonstruksjoner, som baserer seg på stabile mannlige helteidealer. De blir forvandlet til androgyne og sammensatte bølgekonstruksjoner, som lar mange motsetningsfylte trekk ved omgivelsene vise seg underveis i den fortellende prosessen. Lesningen bygger blant annet på Homi K. Bhabhas dekolonialiserende lesninger av vestlige kolonitekster i The Location of Culture. En slik lesemåte gjør det mulig å vise at fortelleren parodierer og uthuler den viktorianske romanens mimetiske fremstilling av kjernepersonligheten. Resultatet blir en fenomenologisk fremstilling hvor det foreligger en gjensidig avhengig sammenheng mellom interesse, narrativ, persepsjon av omgivelsene og konstruksjon av identitet.
There is an ongoing transformation in the experimental novel. The patriarchical and imperialistic construction of narrative columns transform into androgynous and complex constructions of waves. These new narrative constructions allow contradictory elements of the context to appear during the performative process. My interpretation is based partially upon Homi K. Bhabha and his decolonizing readings of western colonial texts. The process transforms the Victorian novel into a new phenomenological novel. In this novel performation is based on interdependence between interest and narrative, perception of phenomenons and construction of identity.