Abstract
Min problemstilling for denne masteroppgaven er å undersøke hvorvidt Jean Rhys fortjener en plass innenfor den modernistiske kanon. Gjennom analyse av fortellerteknikk, stil og tematikk i romanene After Leaving Mr Mackenzie (1930) og Good Morning, Midnight (1939) ønsker jeg å vise tekstenes modernistiske potensial.
Først skal jeg undersøke ulike årsaker som kan ligge til grunn for at Jean Rhys ikke har oppnådd en slik plassering. Jeg vil hevde at antagelsen om at Jean Rhys var en selvbiografisk forfatter, sammen med ideen om én ”Rhys-kvinne”, er én del av denne årsaken. Jeg poengterer også at ”høymodernisme” gjerne var assosiert med menn og maskulinitet, og at Rhys var en utpreget ”kvinnelig” forfatter. Videre skal jeg også diskutere de senere års nylesninger og revurderinger av kvinnelige forfatterskap.
Gjennom grundige analyser av romanene After Leaving Mr Mackenzie og Good Morning, Midnight, skal jeg på slutten av hvert analysekapitel sammenfatte romanens modernistiske momenter. Ved hjelp av analysene har jeg kommet frem til to kategorier som Rhys’ modernisme i særlig grad manifesterer seg innenfor. Disse kaller jeg ”den kosmetiske masken” og ”motstand mot det etablerte”. Jeg diskuterte også hvordan storbyene London og Paris blir waste land for protagonistene Julia Martin og Sasha Jansen. Gjennom de overnevnte kategoriene skapte Jean Rhys en egen kvinnelige estetikk. På en unik måte portretterer
hun outsider-kvinnens opplevelser i det moderne samfunnet. Hun viser protagonistenes overlevelsesstrategier og deres motstand mot det etablert samfunn de ikke har en plass innenfor. Storbyen danner bakteppe for karakterenes verden. En verden fylt av brutte relasjoner og meningstap.