Abstract
Tema for denne oppgaven er om film noir kan anses som moderne tragedie. For å finne ut av dette er to noirfilmer valgt ut for nærmere analyse; Out of the Past (1947) av Jacques Tourneur, og Double Indemnity (1944) av Billy Wilder.
I oppgaven møtes primært tre forskjellige innfallsvinkler på det tragiske, slik disse kommer til uttrykk gjennom Geoffrey Breretons Principles of Tragedy (1968), Raymond Williams' Modern Tragedy (1968) og George Steiners Death of Tragedy (1961). Her oppstår et teoretisk spenningsfelt mellom Breretons borgerlige tragedietilnærming, – som fokuserer på den tragiske heltens individuelle og endelige skjebne, samt den mer sosiale og marxistiske tilnærmingsmåten til Williams, som fokuserer mer på det tragiske potensialet i en livssituasjon mennesker i mellom. Andre teoretikere trekkes for øvrig også inn.
En del endringer fra den klassiske tragedien til den moderne tragedien drøftes for å komme frem til hva disse endringene, som inkluderer heltens nedskalering, fravær av felles religiøse og mytologiske referanserammer, samt økende melodramatisering i moderne verker, har å si for "det tragiske". Videre undersøkes de to noirfilmenes bruk av voiceover og flashback, og hvordan dette skaper rom for en større utforskning av moral enn det en ut fra den amerikanske produksjonskodens føringer skulle kunne anta.
En rekke likhetsrelasjoner mellom film nor og tragedien påvises i oppgaven, deriblant utforskning av makt og moral, utspilling av syndebukkritualet, samt forblindelse som fører til ulykke. I motsetning til Malteserfalkens Sam Spade lykkes ikke offerhelter som Jeff Bailey og Walter Neff i å holde den kyniske distansen til femme fatalen de er avhengige av, og dette utgjør et feilgrep som blir fatalt både for noirheltene selv, men også mange av de som de omgis av. Begjæret, både i erotisk og utvidet forstand, utgjør i stor grad årsaken til både noirhelten og femme fatalens undergang i noirfilmer som Out of the Past og Double Indemnity, derav tittelen "Fatalt begjær."